Annons

Rusning efter marknadens dyraste telefon: ”Fantastiskt gensvar”

Mark Notton är Samsungs Europachef för affärsområdet IM, vilket innefattar mobiltelefoner, surfplattor, laptops och mobiltillbehör.
Mark Notton är Samsungs Europachef för affärsområdet IM, vilket innefattar mobiltelefoner, surfplattor, laptops och mobiltillbehör.
I dag släpps Samsungs skryttelefon Galaxy Fold 2 – och förbeställningarna skvallrar om en kommande succé. Detta trots prislappen på närmare 23 000 kronor. ”Vi är långt före alla andra”, säger Europachefen Mark Notton.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Redan under första dagen av förbeställningar blev det tydligt att Samsungs nya premiumtelefon Galaxy Fold 2 har en publik – med tjocka plånböcker.

Det skvallrades dessutom om att Sverige var ett av de länder där den gick allra bäst, trots att svenskar traditionellt sett oftast föredrar Iphone.

Det är inte logiskt att kunna vika en skärm. Men jag vet inte hur många gånger folk sagt ”wow”.

”Vissa kommer att skrämmas bort av priset, men det finns många som är villiga att betala för de bästa produkterna”, säger Samsungs Europachef för mobiltelefoner, Mark Notton till Di.

”När man har den här teknologin och formfaktorn tillsammans med Samsungs varumärke och trovärdighet för sin kvalitet – det är ett bra recept för framgång.”

Hög svansföring, men av allt att döma har Samsung träffat rätt den här gången. 

Telefoner har de senaste åren nästan uteslutande tävlat med sitt varumärke – design och hårdvara har bara skiljt sig marginellt mellan tillverkarna.

Galaxy Fold 2 är, som namnet antyder, en uppföljare på Fold som vid lanseringen fick stor uppmärksamhet. Dels på grund av det faktum att skärmen gick att vika, men också på grund av att många hade problem med gångjärnmekanismen.

Läs mer: Samsungs nya flaggskepp dyrast på marknaden: ”Telefonens Patek Philippe”

”Några gick sönder, men det har vi lärt oss av. Jag tror att ju fler som få chansen att känna och se den här telefonen, desto fler kommer också förstå storheten i den”, säger Mark Notton och fortsätter:

”Jag förstår att folk var skeptiska till den första versionen av Fold. Det är inte logiskt att kunna vika en skärm. Men jag vet inte hur många gånger folk sagt ’wow’ när jag visat upp den. Det är verkligen en skärm i glas som går att vika.”

Samsungs Galaxy Fold 2, uppvikt.
Samsungs Galaxy Fold 2, uppvikt.

Ingen annan har riktigt följt efter er inom vikbar skärmteknik. Har ni hittat en lucka på marknaden ingen annan ser, eller är teknologin för avancerad?

”Både och, tror jag. Vi har investerat väldigt mycket i forskning och utveckling. Det kommer att komma andra vikbara skärmar, som det ska göra, men vi är långt före. Det är inte lätt att göra det här.”

I andra delar av Europa har Samsung haft betydligt lättare än i Sverige när det kommer till att utmana Apple. Mark Notton tror att Fold 2 kan vara det som flyttar fram deras positioner även här, där varannan mobiltelefonägare i dag har en Iphone.

Det här är helt klart en kategori som vi kan äga

”Absolut, ambitionen är att öka vår marknadsandel i både antal enheter och värde. Det här är helt klart en kategori som vi kan äga. Det är också ett bra tillfälle för oss att nå ut till människor som inte är ’techiga’”, säger han och erkänner att Samsung traditionellt har appellerat en publik som värdesätter hårdvaran för dess tekniska specifikationer. 

”Fold 2 är nästan som ett smycke. Vi vill även börja nå personer som inte primärt letar efter högst megapixel eller skärmupplösning. Mer intresserad av design och så vidare”, säger han.

Samtidigt är just de tekniska specifikationerna i Fold 2 maximerade, vilket möjligen skulle motivera priset på 22 695 kronor.

Läs mer: Samsung börjar sälja datorer i Sverige – har Apples kunder i sikte

”Just nu är det den mest ultimata telefonen på marknaden”, konstaterar han, föga förvånande.

Samsung vill inte dela några exakta siffror över hur försäljningen i gått under månaden med förbeställningar, men konstaterar att Norden är topp fem i Europa i den egna e-handeln. Det är att betrakta som ett ”fantastiskt mottagande”, enligt bolaget.

”Jag kan inte säga hur många svenskar som kommer gå runt med Fold 2. Men vi kommer att marknadsföra den mycket och den kommer att finnas uppställd i många butiker. Vi vill att så många som möjligt ska få se och känna på den”, säger Mark Notton.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer