Hoppa till innehållet

Rusning till nätpsykologer: ”Coronakrisen kan följas av pandemi i psykisk ohälsa”

Redan nu rustar nätpsykologerna för en andra pandemi. Anledningen: virusutbrottets efterdyningar kommer leda till psykologiska problem för massvis med människor. ”Det är en minst lika viktig mobilisering”, säger Rickard Lagerqvist från Mindler.

Jesper Enander (t.v.) är chefspsykolog på Kry och Rickard Lagerqvist är grundare och vd på Mindler.
Jesper Enander (t.v.) är chefspsykolog på Kry och Rickard Lagerqvist är grundare och vd på Mindler.

Följderna av Kreugerkraschen var extrema, men även efter finanskrisen 2008 syntes kristrenden: Många går in i depressioner när samhället skakas.

Och det gäller inte bara de som är direkt drabbade av en finanskris, eller som i det här fallet en viruspandemi.

”Det ger ringar på vattnet, absolut. Vi ser det när företag går i konkurs och många blir av med sina jobb liksom när bostadsmarknaden sätts ur spel – ja, det påverkar många”, säger Rickard Lagerqvist, vd på nätpsykologmottagningen Mindler.

De har redan sett en 30-procentig ökning i antalet patienter sedan februari. Många som söker nu gör det med en oro för att deras nära och kära ska bli sjuka i Covid-19.

Även på Krys psykologmottagning märktes en ökning med 15 procent förra veckan jämfört med veckan innan.

Många tar in allt, från sociala medier till saker de googlar själva. De kan inte sluta att läsa.

Men chefspsykologen Jesper Enander understryker att vi förmodligen inte ens sett början av de psykologiska problemen.

”Det vi märker just nu är att många som söker redan har bakomliggande problematik, till exempel tvångssyndrom som eskalerar i samband med krisen”, säger han.

Även Kry jobbar nu på att förbereda sig för det som kommer härnäst.

Läs mer: Patienter strömmar till nätläkarna efter corona

”Det finns fler anledningar till att det kommer bli tufft för många längre fram. Bara en sådan sak som att du sitter i karantän kan tära på relationer. Men sedan kommer förstås frågan om vad allt får för konsekvenser på din ekonomi och hur det påverkar dig psykiskt”, säger han.

Den pågående spridningen av ren rädsla i samhället är en annan faktor som nätpsykologerna identifierar. Medan en viss typ av oro inte behöver vara något skadligt så kan ett maniskt beteende uppstå för vissa.

Jesper Enander:

”När somliga blir oroliga för nära och kära vill de ta reda på så mycket information som möjligt. De tar in allt, från sociala medier till saker de googlar själva. De kan inte sluta att läsa. Det spär ofta bara på en rädsla snarare än lugnar den”, säger han och förklarar att det kan vara idé att distansera sig från information på forum och sociala medier.

Läs mer: Miljardmarknaden dubblas – så stor är kostnaden för skattebetalarna

”Min rekommendation skulle vara att hålla sig till information från myndigheter och välj en eller några få nyhetssändningar per dag.”

Rickard Lagerqvist från Mindler konstaterar att hur stor den mentala krisen till följd av viruspandemin blir beror till stor del på hur väl åtgärdspaketen kommer att fungera.

”Just nu skulle jag säga att vi är inne i en ’chockperiod’. Nästa fas är förmodligen kopplad till ekonomin. Här gäller det att försöka att inte tappa hoppet, inse att vi har varit igenom kriser förr och att det kommer en nyorientering efter detta”, säger han och menar att om katastroftankar kommer smygande är det alltid bra att prata med någon – en vän eller familjemedlem till att börja med.

Läs mer: Schibsted investerar 20 miljoner i e-hälsobolag

”Vi ska inte måla upp ett för dystert scenario ännu, vi vet faktiskt inte hur det kommer att gå. Men att det kommer få effekter kan vi vara säkra på.”

Både Kry och Mindler säkrar nu upp med fler psykologer för att hantera den nya strömmen. Många psykologer ser en chans att göra något gott, menar Lagerqvist.

”Mobiliseringen av psykologisk behandling är minst lika viktig som akut omhändertagande. Vi gör så mycket vi kan just nu för att vara redo.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera