Hoppa till innehållet

Rusning till svensk yoga på nätet – nobbar investerare

Träningsplattformen Yogobe slår sitt eget omsättningsrekord för en enskild månad redan under de tre första dagarna i december. Samtidigt har 40 000 nya kunder tillkommit under 2020. 

”Vi möter de behov som finns på marknaden just nu”, säger Yogobes vd och medgrundare Peter Munteanu. 

Yogobe driver en hemsida där de erbjuder ett bibliotek av träningsvideor för yoga och mindfulness, exempelvis andningsövningar för att minska oro, ångest eller stress. I år har bolaget sett en stadig ökning av medlemmar till följd av coronapandemin och ett utbrett hemmasittande. Regeringen och Folkhälsomyndigheten har under hösten återupprepat rekommendationen om att undvika träningslokaler för att minska smittspridningen. 

”Många väljer just nu att undvika den fysiska träningsplatsen vilket bidrar till en stark tillströmning av kunder för oss”, säger bolagets vd Peter Munteanu.

Antalet aktiva medlemmar har under året ökat med 34 procent, motsvarande cirka 40 000 nya kunder. Enligt vd:n omsatte bolaget drygt 600 000 kronor under de tre första dagarna i december, en summa som tidigare varit genomsnittlig månadsvis. Peter Munteanu spår att omsättningen skrivs till över 15 miljoner vid kommande bokslut, vilket skulle innebära en ökning med drygt 16 procent från 2019. 

”Även om pandemin bidrar till att vi får en omsättningsökning går det hand i hand med att vi främjar vårt huvudsyfte, vilket är att öka välbefinnandet bland människor i allmänhet.”

Bolagets tillväxt sammanfaller också med att slutdatumet för att bruka årets friskvårdsbidrag närmar sig. Peter Munteanu berättar att november och december ofta är två månader då många nya kunder tillkommer generellt, just av den anledningen. 

Men skillnaden i år är att Skatteverket i somras tog ett beslut om att utöka möjligheten att utföra skattefri motion- eller friskvårdsaktivitet, exempelvis yogaträning, via internettjänst i bostaden.

”Vi hade velat att förändringen hade kommit för längesen. Samtidigt är vi tacksamma för deras snabba agerande i dessa tider eftersom att digitala verktyg är lättillgängliga och kan användas av väldigt många på deras egna villkor.”

Han nämner även att det finns en frustration över att momssatsen på digitala tjänster, i det här fallet digital träning, ligger på 25 procent – medan ”vanliga” tjänster, som att till exempel köpa ett gymkort, är momsbelagt med 6 procent.

”Jag förstår inte riktigt hur det går ihop. Varför gör myndigheterna skillnad på digital konsumtion och vanlig konsumtion i ett alltmer digitalt samhälle? Dessutom är det en stark vinst för oss friskvårds- och träningsleverantörer att bli digitala.”

Bolagets affärsverksamhet har två ben, ett som riktar sig mot privatpersoner och ett mot företag som köper in tjänsten till sina anställda. Den senare affären uteblev nästan helt under våren, då nästan alla företag som brukade tjänsten valde att avsluta sina prenumerationer.

”När allt tvärstannade i våras var vi inställda på att vi inte skulle ha en tillväxt i år. Det var ett ganska tufft marknadsläge då våra bolagskunder inte hade tillräckliga resurser för att ha råd med att betala för vår tjänst. Men vi kompenserade genom att ge tjänsten gratis till många av de bolag som vi arbetar med.”

Peter Munteanu har en bakgrund som entreprenör inom it, och medgrundaren Anna Reynolds som vd på reklambyrån Milk. Idén till bolaget föddes ur personliga erfarenheter. Peter Munteanu kämpade under många år med utmattning och Anna Reynolds med en whiplashskada. Tillsammans äger grundarna cirka 90 procent av bolaget.

”Vi har byggt bolaget med varsamhet och omsorg med fokus på medlemmarna och innehållet för att få till en lönsam affär.”

Yogobe gjorde en mindre investeringsrunda för ett år sedan för att säkra driften av plattformen. Det har funnits ett växande intresse från investerare, säger Peter Munteanu, men bolaget har stängt dörren.   

”Vi har varit uppvaktade, men valt en stark social-entreprenöriell inriktning. Vi har varit försiktiga med att ha alldeles för starka finansiella ägare. Men nu känner vi oss redo för att ta nästa steg.”

Hur ser målsättningen ut de kommande åren? 

”Vi har som internt mål att organiskt och med lönsamhet växa med 40 procent under 2021. Vi står inför oerhört spännande möjligheter i dag. Vårt huvudsyfte om att främja folkhälsan går hand i hand med ett tydligt behov om ökat fysiskt och mentalt välbefinnande hos individen, företagen och i samhället just nu”, säger Peter Munteanu. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera