Annons

Rusning till svensk yoga på nätet – nobbar investerare

Träningsplattformen Yogobe slår sitt eget omsättningsrekord för en enskild månad redan under de tre första dagarna i december. Samtidigt har 40 000 nya kunder tillkommit under 2020.  ”Vi möter de behov som finns på marknaden just nu”, säger Yogobes vd och medgrundare Peter Munteanu. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Yogobe driver en hemsida där de erbjuder ett bibliotek av träningsvideor för yoga och mindfulness, exempelvis andningsövningar för att minska oro, ångest eller stress. I år har bolaget sett en stadig ökning av medlemmar till följd av coronapandemin och ett utbrett hemmasittande. Regeringen och Folkhälsomyndigheten har under hösten återupprepat rekommendationen om att undvika träningslokaler för att minska smittspridningen. 

”Många väljer just nu att undvika den fysiska träningsplatsen vilket bidrar till en stark tillströmning av kunder för oss”, säger bolagets vd Peter Munteanu.

Antalet aktiva medlemmar har under året ökat med 34 procent, motsvarande cirka 40 000 nya kunder. Enligt vd:n omsatte bolaget drygt 600 000 kronor under de tre första dagarna i december, en summa som tidigare varit genomsnittlig månadsvis. Peter Munteanu spår att omsättningen skrivs till över 15 miljoner vid kommande bokslut, vilket skulle innebära en ökning med drygt 16 procent från 2019. 

”Även om pandemin bidrar till att vi får en omsättningsökning går det hand i hand med att vi främjar vårt huvudsyfte, vilket är att öka välbefinnandet bland människor i allmänhet.”

Bolagets tillväxt sammanfaller också med att slutdatumet för att bruka årets friskvårdsbidrag närmar sig. Peter Munteanu berättar att november och december ofta är två månader då många nya kunder tillkommer generellt, just av den anledningen. 

Men skillnaden i år är att Skatteverket i somras tog ett beslut om att utöka möjligheten att utföra skattefri motion- eller friskvårdsaktivitet, exempelvis yogaträning, via internettjänst i bostaden.

”Vi hade velat att förändringen hade kommit för längesen. Samtidigt är vi tacksamma för deras snabba agerande i dessa tider eftersom att digitala verktyg är lättillgängliga och kan användas av väldigt många på deras egna villkor.”

Han nämner även att det finns en frustration över att momssatsen på digitala tjänster, i det här fallet digital träning, ligger på 25 procent – medan ”vanliga” tjänster, som att till exempel köpa ett gymkort, är momsbelagt med 6 procent.

”Jag förstår inte riktigt hur det går ihop. Varför gör myndigheterna skillnad på digital konsumtion och vanlig konsumtion i ett alltmer digitalt samhälle? Dessutom är det en stark vinst för oss friskvårds- och träningsleverantörer att bli digitala.”

Bolagets affärsverksamhet har två ben, ett som riktar sig mot privatpersoner och ett mot företag som köper in tjänsten till sina anställda. Den senare affären uteblev nästan helt under våren, då nästan alla företag som brukade tjänsten valde att avsluta sina prenumerationer.

”När allt tvärstannade i våras var vi inställda på att vi inte skulle ha en tillväxt i år. Det var ett ganska tufft marknadsläge då våra bolagskunder inte hade tillräckliga resurser för att ha råd med att betala för vår tjänst. Men vi kompenserade genom att ge tjänsten gratis till många av de bolag som vi arbetar med.”

Peter Munteanu har en bakgrund som entreprenör inom it, och medgrundaren Anna Reynolds som vd på reklambyrån Milk. Idén till bolaget föddes ur personliga erfarenheter. Peter Munteanu kämpade under många år med utmattning och Anna Reynolds med en whiplashskada. Tillsammans äger grundarna cirka 90 procent av bolaget.

”Vi har byggt bolaget med varsamhet och omsorg med fokus på medlemmarna och innehållet för att få till en lönsam affär.”

Yogobe gjorde en mindre investeringsrunda för ett år sedan för att säkra driften av plattformen. Det har funnits ett växande intresse från investerare, säger Peter Munteanu, men bolaget har stängt dörren.   

”Vi har varit uppvaktade, men valt en stark social-entreprenöriell inriktning. Vi har varit försiktiga med att ha alldeles för starka finansiella ägare. Men nu känner vi oss redo för att ta nästa steg.”

Hur ser målsättningen ut de kommande åren? 

”Vi har som internt mål att organiskt och med lönsamhet växa med 40 procent under 2021. Vi står inför oerhört spännande möjligheter i dag. Vårt huvudsyfte om att främja folkhälsan går hand i hand med ett tydligt behov om ökat fysiskt och mentalt välbefinnande hos individen, företagen och i samhället just nu”, säger Peter Munteanu. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer