Hoppa till innehållet

Rutger Arnhult fortsätter att ösa pengar över snabbväxande fakturabolag

Fastighetsprofilen Rutger Arnhult fortsätter att investera i fakturatjänsten Billogram – som tar in 45 miljoner kronor i ny kapitalrunda. Bolaget ska nu rekrytera personal och bredda sin tjänst bortom energi, bredband och telekom.

Rutger Arnhult, vd på Klövern, och Jonas Suijkerbuijk, medgrundare och vd på Billogram.
Rutger Arnhult, vd på Klövern, och Jonas Suijkerbuijk, medgrundare och vd på Billogram.Foto: Jesper Frisk, pressbild.

För ett drygt år sedan tog fakturatjänsten Billogram in 38 miljoner kronor i en investeringsrunda för att ta sig ut till fler marknader, med siktet inställt på en internationell expansion.

Sedan dess har man vidareutvecklat tjänsten så att den går att använda i alla länder i Europa, och landat en storkund i Tyskland.

Nu tar Billogram in ytterligare 45 Mkr i ny kapitalrunda. Bland investerarna återfinns befintliga ägare som fastighetsmannen Rutger Arnhult, företaget Wilgot som kontrolleras av Wilkne-familjen, samt de två riskkapitalbolagen Inbox Capital och CNI.

”Tillväxten ökar kraftigt. Vi satsar på Europa och breddar oss till branscher bortom energi, telekom och bredband”, säger Carl Lindberg, affärsutvecklingschef på Billogram, som har en bakgrund på Klarna. 

Billogram väntas göra sitt bästa resultat någonsin under 2020. Årets orderingång har redan passerat helåret 2019, då man omsatte 44,5 Mkr. Bland kunderna lyfter man fram mobiloperatörerna Hallon och Vimla. 

Bolaget beskriver sin tjänst som en ”intelligent fakturalösning för företag med återkommande betalningar”. Man erbjuder i grunden en digital plattform som sänker kostnaderna för fakturahantering – samtidigt som de hävdar att kundnöjdheten förbättras, vilket leder till färre avhopp.

”Våra investerare delar vår syn på hur vi ska växa vidare och litar på vår förmåga att ta oss dit. Nu förbereder vi vår nästa expansionsfas där vi under andra halvan av 2020 kommer öka personalstyrkan med cirka 50 procent och fortsätter växa både i Sverige och vidare ut i Europa”, säger Jonas Suijkerbuijk, medgrundare och vd på Billogram.

Läs mer: Billogram tar in nya miljoner – satsar på Europa 

Di Digital har utan framgång sökt fastighetsprofilen Rutger Arnhult för en kommentar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera