Hoppa till innehållet

Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, köper konkurrenten FEO Media, med succéspelet Quizkampen. 

Mags vd Daniel Hasselberg.
Mags vd Daniel Hasselberg.

Ett perfekt giftermål mellan ordspel och frågesport i mobilen. Så beskriver Mag Interactives grundare och vd Daniel Hasselberg köpet av FEO Media, bolaget bakom succéspelet Quizkampen.

”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport. Totalt har våra spel nått över 200 miljoner nedladdningar”, säger han.

Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport.

Köpeskillingen är hemlig. Men enligt vd Daniel Hasselberg betalar Mag hela köpet kontant, med hjälp av en extern finansiär som inte vill träda fram i nuläget.

Klart är dock att det nya bolaget ska förbli svenskt.

”Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag. De senaste åren har det ju varit vanligare att amerikanska bolag köper svenskt som med Activisions köp av King eller Microsofts köp av Mojang”, säger Daniel Hasselberg.

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

FEO Medias fyra grundare har aldrig tagit in riskkapital och äger vid försäljningen hela bolaget själva. I samband med affären har de dock beslutat att lämna bolaget.

”Vi känner att vi tagit detta så långt vi vill och kan och är redo att lämna över. Vi har approcherats av många bolag under åren och tackat nej. Men Mag känns som helt rätt match. Det känns tryggt att lämna över till dem”, säger medgrundaren Robert Willstedt.

Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag.

Han startade FEO Media 2012 ihop med sin bror Henrik Willstedt samt deras barndomsvänner, bröderna Olle och Kalle Landin.

”Det är lite olika vad vi ska göra härnäst. Vi har jobbat mycket hårt och alla behöver alla en period fundera. Vi kommer nog gå vidare på var sitt håll, till att börja med, men det är inte omöjligt att vi jobbar ihop igen i framtiden”, säger han.

Foto: Foto: FEO Media
FEO Medias grundare: Robert och Henrik Willstedt samt Olle och Kalle Landin.

Mag Interactive har firat stora framgångar med ordspelssuccéer som Ruzzle, Wordbrain och Wordalot de senaste åren. Under 2016 steg bolagets omsättning med hela 70 procent till 264 miljoner kronor. Rörelseresultatet var också imponerande: 52 miljoner kronor under året.

Läs mer: Josef Fares om sitt nya spel: ”Det är the shit”

Även FEO Media har imponerat och framstod länge som ett av Sveriges mest lönsamma spelbolag med sina olika versioner av appen Quizkampen. Bästa året var 2015 då man omsatte 126 Mkr och hade en vinst på hela 53,7 Mkr. I fjol backade omsättningen dock till 91 Mkr och vinsten föll till 23,5 Mkr.

Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader.

Om FEO Media skulle värderas som börsbolagen Paradox och G5 Entertainment, med ett vinstmultipel kring 36, vore det värt cirka 850 Mkr. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om en betydligt lägre prislapp än så – närmare 100 Mkr än 1 miljard kronor.

Daniel Hasselberg säger att han länge velat ge sig in på frågesportsmarknaden och är imponerad av Quizkampens stora internationella spelarbas med miljontals aktiva spelare över hela världen.

Läs mer: Rekordår för "Ruzzle"-utvecklaren Mag Interactive

Han ser dessutom stora möjligheter med affären, inte minst när det gäller korsbefruktning mellan bolagens spel. Quizkampen är bland annat stort i Ryssland och Tyskland, där man även har ett tv-program. Mags spel går bra i USA och England.

”Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader. Vi kan hjälpa dem och de hjälpa oss. Vi når ju redan samma typ av publik”, säger han. 

Vidare tror Daniel Hasselberg att Mag kan lyfta Quizkampens lönsamhet.

”Vi tror att man kan bygga Quizkampens franchise större och bättre än det är nu. Vi har bland annat knäckt free to play-frågan på ett bättre sätt än de”, säger han. 

Båda bolag är baserade i Stockholm, men sitter i olika stadsdelar. FEO Media har cirka 40 medarbetare på ett kontor vid Skanstull och Mag Interactive har cirka 60 medarbetare, varav 45 huserar i KTH:s gamla lokaler längst upp på Drottninggatan.

Ska ni flytta ihop?

”Vi har inte tagit något beslut om det. Vi måste lära känna varandra först. Vi ser fram emot att lära känna gänget och de spel man byggt.”

Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios

Mag Interactive grundades 2010 och är sprunget ur ett annat bolag som jobbade med nedladdning av digital musik.

Läs mer: Miljonregnet fortsätter för Quizkampen

2015 köpte man spelstudion Delinquent som i dag utgör bolagets andra kontor i Brighton, England med 15 medarbetare. Bland dem finns skaparna av quizspelet Buzz! som blev en succé för Playstation i mitten av 00-talet. Kontoret är i dag främst känt som gänget bakom Wordalot.

”Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios. Wordalot är en stor del av vår business nuförtiden”, säger Daniel Hasselberg.

På senaste har Mag även börjat agera spelförläggare genom att ge ut resespelet Backpacker, som utvecklats av spelbolaget Weareqiiwi från Alingsås.

Läs mer: Weareqiiwi Interactive stiger på börsen 

FEO Media grundades 2012. I slutet av samma år lanserade man Quizkampen, ett spel för mobilen med delvis användargenererade frågor. Spelet blev genast en av Sveriges mest populära appar och bolaget har lanserat lokala versioner med namn som Quizclash och Quizduell i dussintals länder sedan dess.


Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”Foto: Filip Erlind
Grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt. Foto: Filip Erlind.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera