Annons

Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten.
Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten. Foto: Noah Berger
Inför tisdagens förhör i den amerikanska senaten har techjättarna visat upp nya siffror gällande "fake news" i samband med valet. På Facebook kan 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under tisdagen kommer techjättarna Facebook, Twitter och Google att stå inför den amerikanska senaten för att redovisa nya siffror om spridningen av fake news. Men redan nu har bolagens dokument blivit tillgängliga. 

Enligt tidningen Wall Street Journal som har tagit del av Facebooks siffror kan så många som 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda via plattformen inför det amerikanska valet. 

Tidigare har Facebook uppgett att 10 miljoner användare har nåtts av 3 000 reklamannonser på sajten, men i och med att senaten har bett techjätten inkludera andra inlägg som inte räknas som reklam, har siffran stigit mer än tiofaldigt.

Läs även: Rysk propaganda nådde 10 miljoner Facebook-användare

Även Twitter har fått uppdatera sina siffror, enligt techsajten Recode. Tidigare har bolaget uppgett att 200 konton hade använts för att sprida "fake news" med ryska kopplingar under det amerikanska valet. Nu ska den siffran ha ökat till 2 700. Kontona ska sammanlagt ha twittrat 1,4 miljoner gånger om valet enligt Recode. 

Googles moderbolag Alphabet kommer också att vara representerade på mötet i senaten. Även sökjätten har fått uppdatera sina siffror, men i jämförelse med Facebook och Twitter är det blygsamma ökningar. Alphabets största problem står videosajten Youtube för. 

Enligt uppgifter till New York Times ska 18 Youtube-kanaler ha använts av ryska agenter i samband med det amerikanska presidentvalet. Kanalerna hade sammanlagt laddat upp 1 100 videoklipp som setts 309 000 gånger.  

Läs även: Google har identifierat ryska annonser på sina plattformar

Uppgifterna om hur techjättarna har utnyttjats av ryska agenter inför det amerikanska valet har varit ett bryskt uppvaknande för både bolagen själva och deras användare. I samband med att uppgifterna kommit fram har de sociala mediejättarna utökat sitt samarbete för att hitta en lösning på problemet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies