Hoppa till innehållet

Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Inför tisdagens förhör i den amerikanska senaten har techjättarna visat upp nya siffror gällande "fake news" i samband med valet. På Facebook kan 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda. 

Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten.
Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten.Foto: Noah Berger

Under tisdagen kommer techjättarna Facebook, Twitter och Google att stå inför den amerikanska senaten för att redovisa nya siffror om spridningen av fake news. Men redan nu har bolagens dokument blivit tillgängliga. 

Enligt tidningen Wall Street Journal som har tagit del av Facebooks siffror kan så många som 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda via plattformen inför det amerikanska valet. 

Tidigare har Facebook uppgett att 10 miljoner användare har nåtts av 3 000 reklamannonser på sajten, men i och med att senaten har bett techjätten inkludera andra inlägg som inte räknas som reklam, har siffran stigit mer än tiofaldigt.

Läs även: Rysk propaganda nådde 10 miljoner Facebook-användare

Även Twitter har fått uppdatera sina siffror, enligt techsajten Recode. Tidigare har bolaget uppgett att 200 konton hade använts för att sprida "fake news" med ryska kopplingar under det amerikanska valet. Nu ska den siffran ha ökat till 2 700. Kontona ska sammanlagt ha twittrat 1,4 miljoner gånger om valet enligt Recode. 

Googles moderbolag Alphabet kommer också att vara representerade på mötet i senaten. Även sökjätten har fått uppdatera sina siffror, men i jämförelse med Facebook och Twitter är det blygsamma ökningar. Alphabets största problem står videosajten Youtube för. 

Enligt uppgifter till New York Times ska 18 Youtube-kanaler ha använts av ryska agenter i samband med det amerikanska presidentvalet. Kanalerna hade sammanlagt laddat upp 1 100 videoklipp som setts 309 000 gånger.  

Läs även: Google har identifierat ryska annonser på sina plattformar

Uppgifterna om hur techjättarna har utnyttjats av ryska agenter inför det amerikanska valet har varit ett bryskt uppvaknande för både bolagen själva och deras användare. I samband med att uppgifterna kommit fram har de sociala mediejättarna utökat sitt samarbete för att hitta en lösning på problemet.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera