Annons

Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush

På 80-talet lärde han sig programmera på en rysk klon av en Sinclair-pc. Nu vill grundaren bakom den rysk-svenska börsraketen G5 Entertainment utmana Kings succéspel Candy Crush Saga.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital möter G5 Entertainments grundare och vd Vlad Suglobov på bolagets huvudkontor i ett kontorshotell i Sturegallerian i centrala Stockholm. Av bolagets 350 medarbetare jobbar endast tre personer här: finanschefen, IR-chefen och den som ansvarar för koncernredovisningen. 

”Stockholm är viktigt för oss. Men vi är även ett väldigt internationellt bolag”, konstaterar Vlad Suglobov på en lätt ryskklingande engelska.

Själv jobbar han på G5:s marknadsföringskontor i Silicon Valley, där han även bor med sin familj sedan sex år tillbaka. Merparten av bolagets utvecklare sitter annars i Ukraina. Man har även ett team på 60 utvecklare i Ryssland och ett Malta-kontor som sköter varumärkesfrågor.

Vi har över 50 procent av ”hidden object”-marknaden.

Det har gått elva år sedan G5 Entertainment börsnoterades i Sverige. Men det är först det senaste året som aktiekursen skjutit i höjden. Sedan mitten av 2016 har kursen stigit med över 700 procent, från 33 kronor till 266 kronor. Kursen har visserligen fallit tillbaka de senaste månaderna. Men G5 har ändå ett börsvärde på 2,3 miljarder kronor och är därmed en av endast fyra spelutvecklare med över en miljard i börsvärde på Nasdaq Stockholm.

Foto:
G5:s vd och medgrundare Vlad Suglobov och finanschefen Stefan Wikstrand på huvudkontoret i Stockholm.

G5 Entertainment grundades i Moskva 2001 och utvecklar idag främst spelappar till smarttelefoner och surfplattor. Idag är man främst känd för att vara marknadsledande inom pusselgenren ”hidden object”, med en målgrupp på kvinnor 35 år och uppåt. 

”Viljan att hitta saker och samla dem är djupt mänskligt”, resonerar Vlad Suglobov medan han demonstrerar bolagets succéspel Hidden City på en Ipad.

Grafiken påminner lite om bilderna på omslaget av en Harlequinroman. Men spelet går i grunden ut på att hitta dolda objekt i olika bilder och samla på dem. Det görs på tid – men upplevelsen är avkopplande och kan jämföras med patiens, sudoku eller korsord. Precis som med de flesta succéspel för mobil och surfplatta är Hidden City gratis att ladda ner – men användaren kan köpa ledtrådar, extra drag med mera.

”Vi har över 50 procent av denna marknad enligt våra uppskattningar", säger den 39-åriga spelbossen. 

Idag är jag väldigt nöjd att vi är noterade på Nasdaq Stockholm.

Han betonar att G5 även satsar på ”match 3”-genren, det vill säga spel med samma funktionalitet som Candy Crush Saga. Som exempel visar han upp G5:s egenutvecklade spel Pirates & Pearls, ett spel som vid första anblick ser exakt ut som Candy Crush – men med juveler, stjärnor och tunnor istället för olika typer av godis. Spelchefen matchar tre stjärnor och vips så försvinner de och poängen rasslar in.

”Om vi kan få ett litet hörn av den ”match 3”-marknaden kan det betyda enorma vinster”, konstaterar han.

Foto:
Vlad Suglobov demonstrerar G5:s ”match 3”-spel Pirates & Pearls.

Vlad Suglobov är börs-vd idag. Men han ser sig som en spelutvecklare i grunden. Kärleken till programmering började ovanligt tidigt, inte minst med tanke på att han växte upp i Moskva på 80-talet, när Ryssland var Sovjet och tillgången på pc-datorer var mycket begränsad.

”Min pappa var ingenjör och gillade att plocka isär radioapparater och datorer. När jag var liten läste jag hans programmeringsböcker och lärde mig programmera BASIC på en rysk Sinclair-klon”, minns han.

Vlad Suglobov studerade matematik och systemvetenskap vid Moskvas universitet och började tidigt i karriären jobba på ett ryskt spelbolag. Redan som 23-åring grundade han det som skulle bli G5 Entertainment ihop med ihop med två arbetskollegor. 

Året var då 2001 och G5 utvecklade från början enkla pc-spel och mobilspel för dåtidens mobiltelefoner. Redan efter fyra år började man jobba med Disney Mobile och, året därefter med den amerikanska speljätten EA. Men trots dessa framgångar hade man svårt att hitta riskvilliga investerare i Ryssland. 

”Marknaden boomade. Men ryska investerare ville fokusera på Ryssland. De ville inte investera i ett bolag som skulle sälja spel i USA”, minns Vlad Suglobov. 

Lösningen dök då upp i form av ett litet svenskt investerarteam som erbjöd att börsnotera bolaget i Stockholm. 

”EA hade just köpt svenska Dice och det fanns en marknad för ett bolag som oss i Sverige. Vi hade ju gjort en del spel ihop med EA”, säger Vlad Suglobov. 

G5 noterades på NGM-börsen 2006 och värderas inledningsvis till 18 miljoner kronor. Bolaget utvecklades sedan i många små steg, men två milstolpar kan vara värda att nämna:

  • 2009 gjorde G5 Entertainment en ”pivot”, lämnade de stora uppdragsgivarna och satsade på egenproduktion av mobilspel.

  • 2013 gjorde man ytterligare en strategisk förändring och satsade på den så kallade free-to-play-marknaden som fått mobilspel som Candy Crush Saga och Clash of Clans att stiga mot skyarna.

I backspegeln ser strategin helt rätt ut. Men G5 hade länge svårt att övertyga marknaden.

Omsättningen har visserligen ökat varje år sedan 2009. Men 2013 blev ett förlustår. Och först 2014 började alla pilar peka i rätt riktning.

”För några år sedan var jag frustrerad över värderingen. Men idag är jag väldigt nöjd att vi är noterade på Nasdaq Stockholm”, säger Vlad Suglobov.

Han passar även på att hylla sina svenska delägare, inte minst storfonden Swedbank Robur Ny Teknik som investerade tidigt i G5 och idag är största ägare med närmare 9 procent av bolaget. Även bolagets svenska ordförande, Unibets förre vd Petter Nylander, har varit viktig för framgången.

Idag framstår G5 som lite av en askungensaga. Under första halvåret i år uppgick omsättningen till 510 Mkr, vilket är nästa lika mycket som under helåret 2016. Vinsten landade på 53 Mkr, att jämföra med knappt 18 Mkr under samma period i fjol. 

G5 har just nu 17 speltitlar på marknaden och 7,4 miljoner aktiva användare. Hälften av dessa är i USA, en fjärdedel i Japan och cirka 17 procent i Europa. Bolaget har även flera egenutvecklade spel på väg ut på marknaden och hoppas på fortsatt tillväxt.

”Många av våra spel har varit bäst anpassade för surfplattan. Men vi märker att de större skärmarna gör det lättare att spela våra spel direkt i telefonen”, slår spelgrundaren fast.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies