I de breda folklagren har VR ännu inte fått sitt stora genomslag. Men på byggföretaget NCC har tekniken varit ett naturligt inslag på arbetsplatsen i flera års tid.
NCC köpte in sina första VR-system från Facebook-ägda Oculus redan då tekniken var på prototypstadiet. I dag används ett tjugotal VR-headset på byggplatser ute i landet, för att hjälpa såväl arkitekter som husköpare att visualisera byggprojekten innan de står klara.
“Det kan handla om att promenera runt i ett virtuellt hus för att få en känsla för hur det kommer upplevas, eller kontrollera hur bygget ska gå till rent praktiskt. Det ger en bättre känsla för rymd än om man tittar på en skärm”, säger Per Öberg, head of digitalisation and virtual design på NCC Building Sweden.
“Det är väldigt användbart i komplexa projekt. Säg ett sjukhus eller en kirurgsal till exempel. I VR kan vi i förväg se var det finns riskmoment”, fortsätter han.
Tekniken är även användbar ur försäljningssynpunkt, samt underlättar myndigheternas kontroller av pågående projekt.
Det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.
“Anbuden blir bättre rent innehållsmässigt, men det blir också lättare för oss att förklara för kunderna hur vi tänkt. Det kan vara väldigt svårt att förmedla hur ett hus kommer se ut när man bara gör det på en skärm”, säger Jan Byfors, chief technology officer på NCC.
“Vi har också bjudit in räddningstjänsten att göra sina kontroller med de här glasögonen, istället för att skicka över en massa ritningar. Det gav dem en betydligt bättre känsla för projektet än de fått annars”, säger Per Öberg.
I framtiden hoppas han att tekniken ska låta NCC planera större ombyggnationer i mer exakt detalj än vad man klarar av idag.
aIt4gfdzVLg
“Säg att vi ska gå in i en fabrik för att göra ett större ingrepp. Det här kan hjälpa oss att avgöra hur mycket det kommer störa produktionen, och det ger kunden en chans att säga ‘nej, det där går inte’ innan vi sätter igång.”
Så här långt har VR-tekniken spelat en roll i ungefär femton större byggprojekt, säger Jan Byfors. Han räknar med att tekniken kommer få mer utrymme framöver.
“Utan digitala hjälpmedel är det svårt att involvera lekmän i vad vi gör. Med VR kan vi ge kunderna en väldigt realistisk upplevelse. Den kommer att öka i omfattning och den kommer komplettera det vi gör ännu bättre”, säger han.