Glöm allt du trodde du visste om Kinnevik. Tele2, Millicom och MTG är inte lägre avgörande för koncernens framtid. De skulle kunna säljas av imorgon, utan att analytikerna brydde sig om mer än försäljningssumman och vilka tech-bolag man ämnade investera pengarna i.
Den tyska e-handelsjätten Zalando är idag Kinneviks största innehav med 31 procent av portföljens bruttovärde. Telekombolagen, Tele2 och Millicom, utgör visserligen 41 procent av portföljen tillsammans, men de är relativt väl genomlysta, närmast stabila bolag i sammanhanget.
Det är nu man köper Kinnevik, innan nästa hajp börjar.
Koncernens framtid avgörs istället av nuvarande satsningar på e-handel och framtida satsningar inom områden som e-hälsa, utbildning på nätet och fintech.
I detta sammanhang kan det inledningsvis tyckas överraskande att Cristina Stenbeck släpper ordförandeklubban till Tom Boardman, en gruv- och bankman från Sydafrika som är född 1949. Men marknaden tolkar ändå det hela som positivt.
Klockan 14.30 under fredagen hade Kinneviks aktie stigit med 2,4 procent till 224 kronor.
Ordet på gatan är att Cristina nu blir mer som pappa Jan Stenbeck var, en storägare med entreprenörssjäl som vandrar runt i koncernen och vänder på stenar. När Di intervjuade henne under förmiddagen var hon på väg till Paraguay med sin tillträdande ordförande Tom Boardman.
”Det är nu man köper Kinnevik, innan nästa hajp börjar. Sist ville alla köpa för att komma åt värden i Zalando och Rocket Internet. Nästa lyft kan komma i Global Fashion Group och Kinneviks övriga e-handelssatsningar på olika håll i världen”, säger Björn Gustafsson, en analytiker på Kepler Cheuvreux.
Såhär ser Kinneviks innehav ut idag:
Zalando, 31 procent
Den tyska e-handelsjätten Zalando utgör idag 31 procent av Kinneviks bruttovärde. Aktien har visserligen fallit drygt 20 procent i år, men det mesta ser ändå ljust ut för bolaget. Under 2015 hade bolaget en omsättning på 27,6 miljarder kronor och en vinst på drygt en miljard kronor.
Läs mer: Zalando når målet om miljardvinst
Utmaningar: Zalandos investeringar i nya lager får inte första vinstmarginalen på 3-4 procent. Satsningen på egna varumärken blir avgörande för att förbättra marginalerna framöver.
Millicom, 25 procent
Mobiloperatören med inriktning mot tillväxtmarknader är idag Kinneviks näst största innehav. Men bolaget får allt lägre prioritet inom koncernen. MTG:s förre vd Hans-Holger Albrecht blev inte långvarig som vd och nu lämnar Cristina styrelsen helt. Hade inte Kinnevik haft drygt 7 miljarder i nettokassa hade man gissat på en snar försäljning av Millicom.
Tele2, 14 procent
Ännu en teleoperatör som trots sin storlek spelet ut sin strategiska roll inom koncernen.
Rocket Internet, 7 procent
Den tyska startupfabriken Rocket Internet har genererat Zalando, Global Fashion Group och väntas spotta ur sig fler bolag för Kinnevik att investera i. Just nu fokuserar man mycket på bolag inom matleveranser på nätet.
Möjlighet: Rocket Internets innovationskraft inom ny teknik kompletteras väl av Kinneviks erfarenhet av internationella etableringar.
Risk: Aktien har backat med 13 procent i år, området är överetablerat och riskerna att man prickar fel med allt för många satsningar är alltjämt stora.
Global Fashion Group, 6 procent
Kinneviks största onoterade innehav består av en massa Zalando-kopior i tillväxtländer. Totalt består Global Fashion Group, GFG av sex varumärken i 27 länder som sysselsätter över 10.000 personer. Några exempel är Dafiti i Sydamerika, Mamshi i Mellanöstern, Jabong i Indien och La Moda i Ryssland.
Möjlighet: Världsherravälde inom e-fashion: Zalando tar Europa. GFG tar övriga världen utanför Nordamerika.
Risk: Elaka tungor talar om behovet att skriva ner värderingarna på Dafiti och La Moda, till följd av kriserna i Brasilien och Ryssland. Det kan bli sämre innan det blir bättre.
MTG, 5 procent
Mediekoncern MTG var länge en symbol för Jan Stenbecks förkärlek till det vulgära, men lönsamma. Man knäckte statens tv-monopol med lanseringen av TV3 i slutet av 80-talet och byggde sedan ett tv-imperium i Europa och Ryssland.
Idag har man lämnat Ryssland och den övriga tv-delen är på defensiven. De offensiva satsningarna sker istället inom den digitala lådan, MTGx med netflixutmanaren Viaplay, Youtube-nätverket Splay och e-sportsatsningar som Dreamhack och ESL.
Läs mer: MTG jagar nya e-sportsköp
Läs mer: Dubblad omsättning för Splay
Möjlighet: MTGx kan lägga grunden till morgondagens storbolag genom att vara tidigt ute på marknader som e-sport.
Risk: MTG är en så pass liten del av Kinnevik idag att moderbolaget riskerar att tappa intresset. Risken är att varken ordförande Tom Boardman eller Cristina Stenbeck orkar engagera sig, vilket kan resultera i tvära kast i den redan oroliga organisationen.
Qliro, 1 procent
Kinneviks e-handelsgrupp Qliro innehåller några av Sveriges kändaste e-handelsbolag som Cdon, Nelly, Bodystore och Tretti.se. Ändå står innehavet för mindre än 1 procent av portföljen.
Möjlighet: Bygga en nordisk e-handelskoncern med starka synergier.
Risk: Just nu fungerar Qliros e-handelsplattformer och logistik inte ihop. En tredjedel av börsvärdet har gått upp i rök sedan årsskiftet och inget tyder på att Kinnevik kan eller vill investera i den stora förändring som måste till för att säkra upp Qliro. Kan säljas av i delar, eller tas över av en mindre aktör som Rite Ventures som nyligen seglat upp som tredje största ägare.
Övriga onoterade innehav, 10 procent
Cirka 10 procent av Kinneviks uppskattade portföljvärde består av onoterade innehav inom ny teknik på olika håll i världen. Ett exempel är e-handelsbolaget Home and Living, med sajter som Home24 och Westwing. Ett annat är Quikr, en blandning av Blocket och Amazon på den Indiska marknaden.
Möjligheter: Om Kinnevik och Rocket Internet kan samla all sin erfarenhet av att starta, driva och expandera internationella bolag kan man bygga flera nya Zalando-bolag runt om i världen.
Risk: Kinnevik konkurrerar med e-handelsjättar som kinesiska Alibaba, som just nu köper in sig i bolag i Indien och andra tillväxtländer. Det går fort och snedsteg kan kosta mycket. Det är förmodligen därför Cristina Stenbeck överlåtit det formella styrelsearbetet åt andra och valt att fokusera på morgondagens tillväxtområden istället.