Annons

Så blev Tencent större än Facebook: ”Vi investerar i kreativitet”

Martin Lau, Tencents styrelsordförande, på Slush
Martin Lau, Tencents styrelsordförande, på Slush Foto: Jesper Frisk
Den kinesiska techjätten Tencent har vuxit om Facebook. På scen på Slush berättade styrelseordföranden Martin Lau om hur han vill hjälpa europeiska techbolag att slå igenom i Kina. ”Många europeiska techföretag har en fantastisk början. Men sedan saktar de ned”, sade han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) I slutet av november gick den kinesiska techjätten Tencent om Facebook i börsvärde. Tecent blev då det första asiatiska bolaget att värderas till över 500 miljarder dollar, eller motsvarande drygt 4 000 miljarder kronor.

Läs mer: Tencent större än Facebook på börsen 

Bolaget ligger bland annat bakom den oerhört populära chattappen Wechat som har nästan 1 miljard aktiva dagliga användare. Tencent har investerat i över 600 bolag och i portföljen finns bolag inom bland annat e-handel, spel och sociala nätverk. Den senaste tiden har blicken riktats mot Norden.

Förra året köpte Tencent den finska Clash of Clans-utvecklaren Supercell för motsvarande drygt 70 miljarder kronor och för ett tag sedan ryktades bolaget vilja köpa svenska Spotify.

Läs mer: Supercell värderas till över 70 miljarder i ny deal 

På det finska tech-eventet Slush berättade Martin Lau som är styrelseordförande om Tencents investeringsfilosofi:

"När vi investerar i ett företag tittar vi på produkten. Det var så vi lärde känna Supercell", sade Martin Lau och tillade även att han är en av världens högst rankade spelare i ett av Supercells spel.

Martin Lau berättade även om hur Tencent arbetar. Som han ser det är de olika teamen på Tencent tävlande, som olika sportlag, snarare än konkurrenter.

"När vi byggde Wechat 2011 hade vi redan att chattprogram. Men vi ville göra ett för bara mobilen. Vi hade tre olika lag som ville bygga den. Alla fick göra det. Ett team gjorde den bästa produkten, och det blev Wechat.”

Martin Lau, som har avböjt intervjuer, utvecklade på Slushs scen sin syn på betydelsen av långsiktighet.

”Det viktigaste, som väcker vårt intresse, är de anställda. Vi föredrar att investera och bli partners, snarare än att köpa. Vi investerar i kreativitet och inte i effektivitet. Om du ser på Supercell, så blev det inte ett succéföretag omedelbart. De har haft upp- och nedgångar, men lärt sig, och byggt ett fantastiskt företag.”

Av Martin Laus uttalanden att döma kan man vänta sig fler investeringar i europeiska bolag från Tencent.

”Många europeiska tech-företag har en fantastisk början. Men sedan saktar de ned. Kapitalmarknaden och infrastrukturen räcker inte till. Vi skulle vilja hjälpa de här fantastiska bolagen att få tillgång till kapital och marknader i Kina, men behålla sitt oberoende”, säger han.

Läs även: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

Tencents styrelseordförande passade även på att ge sina intryck av Finland:

”Finland visar mig vart världen borde röra sig. Det finns en oro i Asien för vad teknik kommer göra med samhället, att det skapar ojämlikhet. Men Finland är ett avancerat samhälle med en egalitär kultur. Människor med olika jobb respekterar varandra.”

”Finland är också oerhört nationalistiskt, men på ett bra sätt”, sade Martin Lau och fortsatte:

”När vi förhandlade med Supercell krävde de att bolaget alltid skulle skatta i Finland. Det var intressant, och från vissas perspektiv kostsamt. Men jag tror att det är rätt.”

Läs mer: Tencent slog förväntningarna – har rusat 100 procent i år

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies