Hoppa till innehållet

Så blir de nya optionsreglerna för startups

Regeringen föreslår en ny typ av personaloptioner, särskilt utformade för snabbväxande startupbolag. Förslaget gynnar svenska startupföretag – men inte alla, och först år 2018. 

Finansminister Magdalena Andersson.
Finansminister Magdalena Andersson.

Frågan om personaloptioner har varit brännhet i den svenska startupsektorn under lång tid.

För bolagen är frågan viktig då erbjudanden om personaloptioner ofta används som rekryteringsverktyg eller för att behålla duktiga medarbetare.

I Sverige beskattas personaloptioner idag med upp till 68 procent skatt. Det gör att Sverige har en av de högsta skattesatserna på området i Europa. Dessutom beskattas förmånerna när de träder ikraft snarare än då optionerna görs om till aktier. 

Under tisdagen presenterade finansdepartementets utredare ett förslag till ett nytt system för personaloptioner. Det är tänkt att dels sänka skattetrycket, dels skjuta upp beskattningen tills dess att optionerna realiseras till aktier.

Men reglerna gäller bara bolag med mindre än 50 anställda, under 80 Mkr i omsättning och som är yngre än sju år.

Utredaren föreslår att det införs bestämmelser om en ny sorts personaloptioner, såkallade kvalificerade personaloptioner. Det handlar alltså om en särskild typ av optioner specialutformade för unga, snabbväxande startupbolag. 

Sådana kvalificerade personaloptioner ska inte förmånsbeskattas när de förvärvas. När andelarna säljs beskattas de som inkomst av kapital.

Läs även: "Förbudslistan är lång": Företagarna kritiserar förslaget om nya optionsregler

"En sådan åtgärd sänker skattenivån samtidigt som beskattningen senareläggs. Först när värdena realiseras beskattas inkomsten", skriver regeringens utredare.

Det nya förslaget kan anses som en förenkling av reglerna jämfört med tidigare.

"Syftet med de föreslagna reglerna är att underlätta för små, nystartade företag att rekrytera och behålla anställda som behövs för att utveckla företaget", skriver utredaren i rapporten. 

Bara vissa företag omfattas av de nya reglerna.

Klart är dock att bara vissa företag kvalificeras. Bolagen får inte vara äldre än sju år, och företag som sysslar med till exempel bank- eller finansiering och försäkringar är uteslutna. Bolag i den sektorn får nöja sig med personaloptioner enligt det gamla regelverket. 

Det återstår att se vad detta kommer innebära för bolagen i den snabbväxande fintech-sektorn.

Bolag får heller inte ha mer än 50 anställda eller omsätta över 80 Mkr för att ta del av de nya reglerna. Det innebär att många av de större bolagen på den svenska startup-scenen, bland dem Klarna, Spotify, iZettle och många andra, inte kommer att omfattas av de nya reglerna.  

De utställda optionerna får inte överstiga sammanlagt 100 Mkr i värde. En enskild anställd får ej heller äga optioner värda mer än sammanlagt 5 Mkr vid tillfället då de utfärdas. 


Här är branscherna som inte omfattas av de nya optionsreglerna: 

  • Bank- och finans
  • Försäkringar
  • Produktion av kol eller stål
  • Handel med mark, fastigheter, råvaror eller finansiella instrument
  • Uthyrning för längre tid av lokaler eller bostäder
  • Juridisk rådgivning, skatterådgivning eller tjänster inom redovisning eller revision

Förslaget är i linje med det Di Digital kunde berätta om i höstas.

De nya reglerna ska träda ikraft den 1 januari 2018, enligt utredaren.

Förändringen som föreslås väntas kosta skattebetalarna ungefär 180 miljoner kronor om året. Förslaget ska finansieras genom en höjning av schablonintäkten på periodiseringsfonder. 

Läs även: Finansministern: Förslaget får inte innebära minskade skatteintäkter

Läs mer: Regeringen vill förenkla optionsregler för startups

Mer om personaloptioner i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera