I Di Digitals lista över årets techmiljardärer är det en bransch som utmärker sig som speciellt lukrativ för grundare – spelbranschen. Om man enbart tittar på de tio rikaste på Sveriges techscen så har hälften gjort sina förmögenheter på spel.
Läs även: Här är Sveriges 28 techmiljardärer 2017
En anledning till att grundarna och storägarna av Mojang, King, Paradox och nu även THQ Nordic, har lyckats bli miljardärer är att de inte har behövt spä ut sitt ägande genom att ta in stora summor externt kapital.
Fredrik Wester, storägare och vd för Paradox Interactive, äger en tredjedel av sitt bolag medan nykomlingen på vår miljardärslista, Lars Wingefors, äger drygt 50 procent av sitt nyligen börsnoterade THQ Nordic.
Med snabbt stigande börsvärden till över 5 miljarder kronor vardera gör Paradox och THQ Nordic sina vd:ar förmögna.
I jämförelse har grundarna till Sveriges mest kända onoterade enhörningar Spotify och Klarna lyckats, mycket till trots, behålla stora andelar av bolagen. Daniel Ek äger cirka 11 procent av Spotify trots att musiktjänsten har tagit in 21 miljarder kronor i riskkapital och därmed spätt ut grundarnas ägande. Även Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski äger en tiondel av sitt betalbolag som värderas till cirka 20 miljarder kronor.
Läs även: High score för svenska spelbolag
Till skillnad från Klarna och Spotify behöver exempelvis Paradox inte lägga miljoner på att ta marknadsandelar. Spelbolag fungerar inte heller på en marknad där man måste vara bland de allra största för att överleva. De kan nöja sig med att sälja massor av spel digitalt, och det gör man om man producerar bra spel.
Däremot är det inte säkert att spelbranschen kommer att fortsätta att leverera ett flöde av nya miljardärer. Det senaste året har intresset för att investera i spelbolag ökat rejält och att byta ut ägarandelar mot färska sedlar kan låta lockande, speciellt om man utvecklar kapitalkrävande VR-spel.
Spelbolaget Resolution Games, med den före detta King-chefen Tommy Palm i spetsen, är ett exempel på det. Bolaget hade redan innan lanseringen av sitt första spel tagit in 50 miljoner kronor av Googles riskkapitalgren och Creandum. Andra exempel är VR-studiorna Svrvive och Fast Travel Games som även de har tagit in kapital.
Om spelbolagen börjar ta in externt kapital till en högre nivå än tidigare kommer vi nog att se färre spelstudior med grundares ägarandelar på 30-50 procent. Och då troligen även färre spelmiljardärer.
Läs även: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag”