Hoppa till innehållet

Så blir Instagrams annonser i Sverige

Instagram ryktas om en månad stoppa in annonser i svenska användares flöden. Med all sannolikhet handlar det om samma lösning som i USA. Så här kommer det att se ut.

Instagrams annonslösning med köpknapp.
Instagrams annonslösning med köpknapp.Foto: Instagram

Enligt nyhetssajten Breakit kommer fotoappen Instagram att slå på sin annonslösning i Sverige om en månad, den 1 oktober. 

Så hur kommer det att se ut i ditt flöde? Den första grundläggande designen är den här:

En liten markering i högra hörnet visar att det är ett sponsrat inlägg, inte helt olikt motsvarande lösning på Twitter. Men under året, efter den första lanseringen i USA 2013, har Instagram utvecklat sina annonslösningar till att också innehålla direktlänkar. Det gör att Instagramanvändare direkt kan agera på reklambudskapen och till exempel ladda ned en app eller donera pengar (titta också noga på första bilden så ser du dem).

Att Instagram håller på att rulla ut sin annonslösning i Sverige får anses vara en illa dold hemlighet. Redan för ett år sedan expanderade annonslösningen till Kanada, Storbritannien och Australien med tillägget att resten av världen skulle komma därefter. Dessutom finns Instagrams egen sida för annonsinformation översatt till svenska. 

Enligt undersökningsföretaget Emarketer handlar det om stora pengar som finns att hämta för Facebookägda Instagram när de nu slår på annonslösningar runt om i världen. Emarketer räknar med att Instagram i år kommer att dra in 5 miljarder kronor på annonser. Men än mer uppseendeväckande är uppskattningen av Instagrams intäktstillväxt. 

Emarketer uppskattar att Instagram om två år, 2017, kommer att dra in 24 miljarder kronor på annonser. En av Instagrams styrkor är att de kan använda Facebooks lösningar för att pricka rätt målgrupp med annonser. 

"Instagramannonsörer kommer att kunna använda alla Facebooks verktyg för målgruppsanpassning. Det kommer att bli en nyckelfaktor till framgång", skriver Debra Aho Williams, analytiker på Emarketer.

Så räkna med att ett annonsfritt Instagram strax är ett lika avlägset minne som det en gång annonsfria Facebook.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera