Hoppa till innehållet

Så blir nya Google maps: Optimerar bränsleförbrukning och augmented reality inomhus

Det är en av de mest populära apparna i moderna telefoner. Nu får Google maps ett rejält ansiktslyft och nya smartare funktioner inom allt från kollektivtrafik till hjälp att välja den mest miljövänliga rutten. ”Det är över hundra ai-förbättringar”, säger bolagets Dane Glasgow.

Google maps uppdateras och får en rad nya funktioner.
Google maps uppdateras och får en rad nya funktioner.Foto: Patrick Sison

Google maps bröt barriärer när appen släpptes med navigering i mobiltelefoner 2009. Andra har sedan dess försökt utmana – bland annat Apple själva – men bredden och försprånget har gjort att Google maps fortsatt att vara en av mobilvärldens mest populära appar.

Nu kommer nya förbättringar, rapporterade bolaget under tisdagen.

I ett samtal med journalister meddelade företagets vicepresident över produktkategorin maps, Dane Glasgow, att kartor är långt ifrån det enda appen hanterar i dag.

”Vi kommer med en ny version som optimerar bränsleförbrukning, baserat på faktorer som hur kuperad sträckan är samt om det är mycket trafik på den”, sa han och förklarade att den nya funktionen till en början lanserat i USA.

Google maps kommer och också att ta in information om var det finns så kallade gröna zoner i städer och anpassa rekommendationer efter dem. På samma sätt kommer Google maps att lära sig mer om kollektivtrafik i förhållande till cykel- och bilrutter och föreslå effektivt resande.

Men de största nyheterna gäller inomhusnavigering.

Till vänster en bild från Google maps ”live view” inomhus. Genom mobiltelefonens kamera och tekniken augmented reality, AR, kan användaren få hjälp med navigeringen direkt ovanpå verkligheten runtom. Till höger illustreras hur användare framöver kommer att kunna få hjälp att hitta den mest miljövänliga rutten att resa.
Till vänster en bild från Google maps ”live view” inomhus. Genom mobiltelefonens kamera och tekniken augmented reality, AR, kan användaren få hjälp med navigeringen direkt ovanpå verkligheten runtom. Till höger illustreras hur användare framöver kommer att kunna få hjälp att hitta den mest miljövänliga rutten att resa.

Genom att applicera augmented reality i inomhusmiljöer såsom varuhus och flygplatser kommer användare lätt att kunna hitta närmaste vägen till sin butik eller gate, menar Google.

Vad gäller företagstjänster kommer Google maps också att kunna hantera restaurangmenyer och butiksinformation så att beställningar av mat ett andra varor kan göras direkt i kartappen och plockas upp utanför butiken kort senare.

Väder, pollenläget och allmän luftkvalitet är andra filter som kommer att kunna appliceras i nya Google maps och därmed förändra hur man planerar sin resa.

Hur många av tjänsterna som kommer direkt i den senaste uppdateringen i Sverige är inte kommunicerat.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera