Hoppa till innehållet

Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Private equity-bolagen har fått dille på digitalisering. Med betalbolaget Bambora handlade det inte om att ställa om en befintlig verksamhet – utan om att bygga ett digitalt bolag redan från början.

Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Traditionellt har de svenska private equity-bolagen inte varit överdrivet teknikorienterade. Men de senaste åren har digitaliseringen seglat upp som viktigt verktyg i affärsmodellen för att skapa värde, vid sidan om de traditionella verktygen att jobba med belåning, fokusera på kostnader och sparka chefer och tillsätta nya.

Det är en trend Di Digital kunde rapportera om tidigare i veckan.

Just nu rustas och renoveras många av PE-bolagens portföljbolag för en digital framtid. En del av bolagen som stöps om i digital form grundades redan under första halvan av förra seklet.

Till exempel har det 70 år gamla Nordic Capital-ägda Ellos förvandlats från ett postorderbolag till ett trimmat e-handelsbolag. I en traditionell bransch har EQT-ägda Anticimex, som grundades 1934, nyligen bytt fokus mot det digitala, genom bland annat nya kundplattformar och tekniska skadedjursfällor.

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

Betalbolaget Bambora belyser också PE-bolagens digitaliseringsiver. Men från ett annat perspektiv. Här handlade det inte om att vrida om ett befintligt företag och ge det ett digitalt fokus. Här var tanken att bygga ett digitalt bolag redan från början. 

Logotypen är en märklig hybrid mellan en giraff och en zebra. På samma sätt är Bambora en hybrid av flera olika bolag som Nordic Capital slagit samman.

Foto: Vd Johan Tjärnberg och giraffzebra-hybriden.

Efter en uppköpsräd, där bland annat betalbolagen Euroline, DK Online, Keycorp och MPS förvärvades, lanserades det nya ihopslagna betalbolaget under varumärket Bambora 2015. I slutet av 2016 hade bolag för omkring fyra miljarder kronor köpts och slagits samman under Bambora-paraplyt.

Redan från början hade bolaget över 400 anställda och en omsättning över 1 miljard kronor, vilket fick vd:n Johan Tjärnberg att i en intervju med Dagens Industri kalla Bambora för "världens största startup".  

Han hade tidigare drivit upp betalbolaget Point som under några år hade Nordic Capital som huvudägare.

Några år innan lanseringen av Bambora noterade Nordic Capital och den blivande vd:n Johan Tjärnberg att det fanns en lucka att fylla på betalmarknaden med ett digitalt och mobilt bolag som gav stöd för den kraftigt växande e-handeln.

Deras lösning blev alltså det tekniska lapptäcket Bambora.

Läs mer: Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar

”Traditionellt skapas värde genom att förändra och förbättra företag. När det gäller Bambora var det tvärtom, här byggdes ett företag som är anpassat till vad som krävs från kunderna idag och från dagens teknologi. Genom att ta det bästa från många bolag och sätta i händerna på ett hungrigt team, har vi stöttat Bambora i att skapa värde från första dagen”, säger Fredrik Näslund som är partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora.

Tesen var att betaltjänsternas förutsättningar kraftigt förändrats de senaste åren. Från att bankerna helt ägde scenen till att många nya företag tog marknadsandelar genom innovativa och digitala tjänster.

"Bambora kombinerar den teknologi och den kunskap som krävs för att ge handlare ett bättre alternativ”, säger Fredrik Näslund.

Läs mer: Betaltjänsten Bambora omsätter 2 miljarder i år

Idag har Bambora 108 000 anslutna handlare. I en intervju med Di Digital spådde vd:n Johan Tjärnberg att omsättningen för 2016 skulle stiga med 30-35 procent och landa på omkring 2 miljarder kronor.

Fakta:
Private equity-bolag är en typ av riskkapitalbolag som investerar i onoterade bolag. Ägandet är aktivt och ofta kommer köparen in med en plan för hur bolaget kan utvecklas. Det kan handla om en ny ledning, att samordna vissa funktioner med andra bolag eller att skära i kostnaderna.

Kommentar: "Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet"Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera