Annons

Så drog Simone Giertz miljoner visningar på Youtube

Simone Giertz, uppfinnare, youtuber och känd som ”The queen of shitty robots”. Hennes klipp har visats miljontals gånger på Youtube.
Simone Giertz, uppfinnare, youtuber och känd som ”The queen of shitty robots”. Hennes klipp har visats miljontals gånger på Youtube. Foto: Joey Abrait
Simone Giertz har på några år blivit en av Sveriges mest omtalade Youtube-stjärnor med sina robotar. För Di Digital berättar hon hur hon blev ”the queen of shitty robots”.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Simone Giertz har närmare en miljon prenumeranter på sin Youtube-kanal. I ett av hennes mest sedda klipp – med 7,2 miljoner visningar – stänger hon in sig i sitt badrum i 48 timmar för att vänja sig vid trånga miljöer inför en möjlig rymdresa.

Att åka till rymden är en dröm som Simone Giertz först på senare tid har försökt att göra till verklighet. Det hon snarare är känd för är robotar som inte riktigt klarar av jobbet de är byggda för.

Bland robotarna finns ”the pussy grabs back”, ett svar på Donald Trumps uttalande om att ta kvinnor mellan benen, men även mer oskyldiga varianter som läppstiftsroboten eller frukostroboten som gör ett misslyckat försök att hälla upp mjölk och flingor i en skål.

”De är väldigt bra på att vara dåliga och jag bygger dem ju för att de ska vara det. Mitt mest sedda klipp är där jag gjorde en väckarklocka som slog mig i ansiktet med en plasthand. Den har runt olika plattformar cirka 80 miljoner visningar, vilket är helt galet att tänka på”, säger Simone Giertz när Di Digital träffar henne på en balkong i Austin Convention Center, där konferensen SXSW i full gång.

Det klipp som blev starten på Simone Giertz karriär innehöll en tandborsthjälm hon byggde som en programidé för SVT. Klippet, på cirka 7 sekunder, blev aldrig något barnprogram. I stället delade hon det på Youtube och Reddit. Inom en dag hade det en halv miljon visningar, säger hon.

”Från dag ett var det full röj. Något som jag inte hade tänkt på vad hur överväldigande det skulle vara att ha något som blev viralt. Det var läskigt samtidigt som det var superkul. Då var det skönt att ha växt upp med föräldrar som är luttrade och den erfarenheten att luta sig tillbaka på”, säger Simone Giertz.

Simone Giertz är uppvuxen med föräldrar som är vana vid media. Hennes mamma är Caroline Giertz, journalist, författare och programledare för serien ”Det okända” och pappan är Nicola Söderlund, entreprenör och före detta vd på Nordisk Film.

Men det var först för närmare fem år sedan som Simone Giertz fick upp ögonen för vad hon kunde använda tekniken till. Det var när hon såg ett föredrag som hölls av den kreativa teknologisten Ellen Sundh.

”Jag identifierade mig aldrig som någon som skulle vara intresserad av teknik. För mig var det inte förrän jag förstod hur coola grejer jag man kunde göra med det. Det var när jag såg Ellen Sundh på ett föredrag som jag tänkte, men vänta, jag kan ju faktiskt lära mig det här. Tidigare hade jag tänkt att det inte skulle gå, att man skulle vara för korkad eller att det inte skulle varit för mig”, säger hon.

Trots succén tjänar Simone Giertz inte tillräckligt mycket pengar på sina klipp för att kunna leva på Youtube. Inkomsterna kommer mestadels från att talaruppdrag på konferenser och sponsrade projekt. Däremot har hon en dröm om att en dag göra och sälja sina egna produkter.

”Anledningen till allt det som har hänt de senaste tre åren är för jag har gjort saker som jag tycker är roligt. Jag känner mig skyldig att fortsätta med det. I framtiden hoppas jag kunna ha mina egna produkter och kunna sälja de mer än andras”, säger hon. 

Lyssna på intervjun med Simone Giertz här:

https://embed.acast.com/startupstories/simonegiertz-youtube-profil

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl</a

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies