Hoppa till innehållet

Så fångar du en superinvesterare

När näringslivskändisar investerar i tech ger det extra uppmärksamhet. I veckans Mitt i bruset tipsar nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz om hur du hamnar på deras radar.

Den tidigare finansministern Anders Borg verkar fortsatt fånga intresset från våra läsare – särskilt när han ger hintar om utvecklingen kring världsekonomin eller investeringar. På senare år har han även lagt egna pengar i olika startups, vilket vi självklart följer. Nu på morgonen så kunde vi berätta att han satsar på teknikbolaget Danads, som hjälper storföretag som Ebay och Tripadvisor att sälja digitala annonser.

Vill du fånga Anders Borgs uppmärksamhet verkar det vara främst fintech som gäller. Bland annat har han gått in i bankutmanaren Lendify, Steven som delar upp krognotan, fakturaappen Dicopay, registreringstjänsten Regily och robotrådgivaren Lysa. Ofta rör det sig om investeringar på omkring en halv miljon kronor.

Efter att han hoppade av politiken startade han sin rådgivningsfirma Economic and Financial Management. Förra året föll dock vinsten till 1,7 miljoner kronor, jämfört med 6,4 Mkr 2017. 

Troligen var detta efter den turbulens som uppstod efter att det framkommit att han betett sig olämpligt under en fest ute i Stockholms skärgård. Efter att han själv valde att träda fram på sociala medier lämnade han flera uppdrag, bland annat sina styrelseposter i Kinnevik KINV B +0,09%Dagens utveckling och Bima samt rollen som seniorrådgivare åt bankkoncernen Citi.

Sedan återuppstod han något som fågel Fenix och är i dag styrelseledamot i mediebolaget Nent, rådgivare åt det amerikanska AI-bolaget IP Soft och nyligen startade han bolaget Sehlhall Fastigheter.

Sedan länge har även Anders Borgs stilval engagerat. Som finansminister blev han känd för sin hästsvans, ring i örat och kombinationen av kostym och cowboyboots – något som särskilt ska ha gått hem hos tyskarna. 2013 kunde vår dåvarande reporter Tomas Nordenskiöld avslöja att han plötsligt klippt av sig hästsvansen. 

När han nyligen besökte Di kunde vi konstatera att han odlat ett rejält skägg. Självklart är det ansat av en äkta barberare – bokat genom Treatya. Tretya är grundat av hans hustru och tidigare Army of Lovers-medlemmen Dominika Peczynski. Anders Borg har även investerat i bolaget.

Det sägs också att han under sin tid på finansdepartementet satte viss skräck i tjänstemännen. Bilfärden från villan gav tid till läsning och Anders Borg ska ha ”läst allt”. Nåde den tjänsteman som då inte hade stenkoll på detaljerna.

Nyligen släppte Di Digital sin årliga lista över svenska techmiljardärer. Antalet ökade dock inte i lika snabb takt som tidigare, mycket beroende på utvecklingen i betting- och kasinoindustrin. Med på listan finns självklart Cristina Stenbeck som har omkring 2,9 miljarder kronor i techrelaterade innehav.

Det finns nog flera läsare som undrar hur man lockar denna magnat till sitt bolag. En metod vi spanat in är i alla fall denna. 

1. Lägg till Cristina Stenbeck på Instagram.

2. Skriv ett direktmeddelande och etablera kontakt.

3. Visa att du kan alla detaljer av din affär. 

4. Få Stenbeck att bli en nöjd kund.

5. Grattis – du har kanske fått jackpott och vunnit en tung och kunnig investerare.

På sistone har vi kunnat rapportera om ett antal nya investeringar i hennes portfölj. Men tydligen är det bara början – Cristina Stenbeck ska ha tagit sommarlov fram tills nu.

Läs mer: Här är Sveriges 44 techmiljardärer 2019 

Cristina Stenbeck har bland annat investerat i Voi, som nu får hård konkurrens. I veckan kunde vi avslöja att ett åttonde elscooterbolag ger sig in på den svenska marknaden. Natten mot torsdag ställde amerikanska Bird ut sina elscootrar på Stockholms gator. Bird lanserade sina elscootrar 2017 i Kalifornien och är en av de största aktörerna och värderas till motsvarande 24,3 miljarder kronor.

Enligt flera källor till Di Digital är Voi ute på en kapitalrunda för att ta in omkring 1 miljard kronor. Pengarna ska bland annat gå till att expandera från 30 till 150 städer.

Under tiden går debatten het om trafiksäkerheten. Enligt SVT har det hittills i år skett 241 olyckor, varav en dödsolycka. För några dagar sedan körde en kvinna ned i vattnet vid Strandvägen i Stockholm och räddades av förbipasserande.  

Voi:s vd Fredrik Hjelm kontrade häromdagen med att bolaget infört automatisk hastighetsbegränsning på gågator och gav samtidigt en känga till andra fordon: ”Scootrar väger omkring 20–25 kg. När kommer det här att tillämpas på tyngre fordon (bilar, lastbilar etc), till exempel brevid skolor och förskolor?” 

Jag hoppas att förare (som måste ha körkort) använder sitt sunda förnuft och följer trafikreglerna.

Läs mer: Di avslöjar: Voi, Tier och Lime får se upp – nu kommer elscooterjätten 

Stenbecks investmentbolag Kinnevik får nu även konkurrens på annat håll. I går kunde vi rapportera om att framgångsrika tyska Hello Fresh ger sig in i kriget om matkassarna. Handeln med mat på nätet är fortfarande liten och många svenska aktörer visar röda siffror. Tidigare i år investerade Kinnevik 900 miljoner kronor i Mathem, som gjorde en förlust på 180 miljoner kronor förra året. En rolig detalj i denna nyhet är att Hello Fresh tar över Findus gamla ärtfabrik.

Läs mer: Tyska jätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera