Hoppa till innehållet

Så fick de Microsoft att köpa deras startup

Microsoft köper Linköpingsbolaget Donya Labs. Nu berättar medgrundaren Koshi Hamedi om känslorna efter uppköpet.

”Vi är fruktansvärt glada, det kunde inte ha blivit en bättre exit än så här”, säger han.

Medgrundarna Ulrik Lindahl (till vänster) och Koshi Hamedi.
Medgrundarna Ulrik Lindahl (till vänster) och Koshi Hamedi.Bild: Donya Labs

På tisdagskvällen blev det offentligt: Microsoft köper svenska 3D-bolaget Donya Labs (NTL), med bas i Linköping, för en okänd summa. Bolaget tillverkar mjukvaran Simplygon, en 3D-programvara som används i till exempel dataspel.

”Jag har inte riktigt landat i det här än, det blev klart bara för några dagar sen”, säger den ene grundaren, Koshi Hamedi, till Di Digital.

”Men vi är fruktansvärt glada, det kunde inte ha blivit en bättre exit än så här”, fortsätter han.

Läs mer: Microsoft köper svenskt 3D-bolag

Donya Labs grundades 2006 och när Di Digital intervjuade bolaget i april i fjol räknade de med att omsätta 60 miljoner kronor under 2016.

”När vi startade bolaget hade vi en vision om att 3D skulle bli en avgörande teknik i framtiden. Vi tänkte, barnsligt kanske, att det skulle vara som Matrix i framtiden där det knappt går att se skillnad på spel och verklighet”, berättar Koshi Hamed.

Att 3D inte skulle förbli en nischprodukt är det som drivit dem genom åren, enligt Koshi Hamed.

De senaste åren har också augmented reality (AR), det vill säga förstärkt verklighet, och virtual reality (VR) börjat att slå igenom.

”För några år sedan började vår vision att falla samman med utvecklingen i världen. Jag tror vi bara ser början på detta.”

Läs mer: ”Ett styrkebesked för svensk tech och Linköping”

För sex månader sedan vecklade Microsoft ut en ny strategi där de vill tillgängliggöra 3D för alla. Det ena ledde sedan till det andra och för några dagar sedan var affären klar.

Har det alltid varit ett mål att sälja bolaget?

”Vi bestämde oss tidigt för att inte fokusera på det, därför att det fungerar inte. Vårt fokus har legat på att bygga en produkt i världsklass”, säger Koshi Hamed.

”Men som entreprenör kommer du förr eller senare till ett vägval: att försöka bygga ett stort globalt bolag eller hitta världens bästa partner. Vi hittade världens bästa partner”, fortsätter han.

Koshi Hamed får rollen som director of strategy på Microsoft och ska jobba med att implementera Microsofts 3D-strategi. Donya Labs verksamhet kommer att stanna kvar i Linköping.

”Vi är glada för Sveriges och regionens skull att det blir så. Vi är nästan lite förvånade över att Microsoft har skött det här så bra.”

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Linköpings startup-sektor


Mer om affären i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera