En fallande aktiekurs och svårigheter för klädjätten att anpassa sig till en marknad i förändring har lett till att H&M-chefen Karl-Johan Persson just nu har många ögon på sig.
Vad färre vet är att han vid sidan av sitt engagemang i H&M även investerar i startupbolag, då tillsammans med entreprenören Stefan Krook.
Di Digital har träffat Stefan Krook, vars liv och karriär sett utifrån är ett smatterband av framgångar.
Han växte upp i en familj där mamma var psykolog och pappa framgångsrik bolagsbyggare. Han gick på Handelshögskolan i Stockholm men hoppade av då han, 24 år gammal, startade det glödheta IP-telefonibolaget Glocalnet.
2012 startade han investmentbolaget 41:an Invest (NTL) ihop med Karl-Johan Persson. Duon har hittills investerat över 100 miljoner kronor i ett halvt dussin bolag. Ett av dem är Kivra (NTL), där Stefan Krook själv är vd sedan fem år. Bolaget digitaliserar officiell post, som myndighetsbrev och räkningar – en verksamhet som gynnar miljön genom att minska användandet av kuvert och papper.
Kivra lockade redan i slutet av 2013 riskkapital från Wallenberg-stiftelsernas investeringsbolag FAM. Och i oktober stod det klart att FAM börjat investera ihop med 41:an Invest genom ett nytt bolag som fått namnet 82:an Invest, en nyhet Di Digital var först med att rapportera i slutet av oktober.
Den första gemensamma investeringen är i Fidesmo (NTL), ett startupbolag som utvecklar mjukvara som gör det möjligt att samla allt från bankkort, till busskort och passerkort i ett enda kort, klocka eller ring.
”Just nu är fokus på följdinvesteringar i våra bolag. Jag är upptagen med Kivra och vi kommer förmodligen inte göra nyinvesteringar under 2018”, säger Stefan Krook.
Läs mer: Marcus Wallenberg om Apple Pays intåg: Vi får se var det landar
Stefan Krook är även aktiv inom så kallat socialt entreprenörskap. 2002 startade han stiftelsen Goodcause, med höjdare som Oriflames Robert af Jochnick, Ikea-sfärens Per Ludvigsson och Karl-Johan Persson som medstiftare. Stiftelsens tre bolag, Godel, Godfond och Goddryck, ger bort all sin avkastning till välgörenhet.
”Hittills har bolagen kunnat donera 60 miljoner kronor till organisationer som SOS-Barnbyar, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen och Rädda barnen. Förra året donerades dryg 6 miljoner kronor”, säger Stefan Krook.
Att han valde att navigera denna väg, mellan vinstkrav och idealism, har sitt ursprung i it-krisen vid millennieskiftet.
För Glocalnet dröjde det till 2001 innan krisen var ett faktum. Det hade gått fem år sedan Stefan Krook grundat Glocalnet ihop med skolkamraten Andrin Bachmann. Bolaget hade vuxit i raketfart och när det gick som bäst värderades Stefan Krooks tiondel av aktiekapitalet till nära en kvarts miljard på börsen.
Stefan Krook hade jobbat stenhårt, rekryterat horder av entusiastiska medarbetare och inspirerat dem med visioner om hur Glocalnet skulle förändra världen. Samtidigt hade han börjat känna sig redo att lämna över vd-ansvaret. Sedan hösten 2000 hade han och styrelsen sökt en efterträdare.
Men 2001 tvingades han tänka om på alla fronter. Luften hade gått ur it-sektorn, aktiekursen i Glocalnet rasade vecka för vecka och förlusterna var enorma. Plötsligt stod Stefan Krook och berättade för medarbetarna att elva personer skulle sägas upp på huvudkontoret i Stockholm och hela satsningen i Danmark skulle läggas ned.
“Jag stod och grät när jag berättade om nedskärningarna. Jag kände en personlig lojalitet till alla jag hade anställt”, minns Stefan Krook, som vid 28 års ålder var en av börsens yngsta vd:ar.
Idag medger han att reaktionen var aningen idealistisk och naiv. Men upplevelsen födde ändå en skepsis till kvartalskapitalism, och en vilja att göra mer som företagare.
”Vinst är som luft för ett företag. Man behöver luft för att leva. Men luft är inte meningen med livet”, säger han.
Trots att han vantrivdes och våndades lyckades organisationen anpassa sig till de nya förutsättningarna och Glocalnet-skutan började komma på rätt köl igen. En ny, stark vd kunde attraheras och Stefan Krook kunde då med gott samvete lämna vd-posten följande år, fyra år innan Telenor köpte bolaget.
Han överraskade då alla med att gå tillbaka till Handels och sätta sig i skolbänken för att ta ut sin examen. Viktigast av allt var en uppsats han skrev om företagskultur.
”Som akademiskt syfte med uppsatsen uppgav jag 'självterapi'. Jag fick godkänt för det”, skrattar Stefan Krook.
Vad tjänade du på Glocalnet-resan?
”Inte så mycket som man skulle tro. Kanske 15 miljoner kronor? Att jag har kunnat investera beror mest på att min far, många år efter min Glocalnet-resa, sålde det bolag han lade över halva sitt yrkesliv på att bygga och där jag fått aktier redan från start”.
Under denna period påverkades Stefan Krook mycket av Dalai Lamas bok ”Lycka!”. Han kände att hans uppgift i livet var att utveckla sin talang för entreprenörskap och samtidigt föra något positivt vidare till andra.
”I dag är jag övertygad om att näringslivet har en mycket viktig roll i att göra världen bättre”, säger Stefan Krook.
Övertygelsen fortsätter att ge ringar på vattnet. Vid sidan av Goodcause är Stefan Krook även en av initiativtagarna till nätverket Tech for good, med andra techgrundare som Izettles Jacob de Geer, Toobiis John Elvesjö och Linas Matkasses Niklas Aronsson ombord. I likhet med Stefan Krook och Kivra ordnar de olika inspirationsträffar på sina företag.
På senare år är det dock riskkapitalbolaget 41:an Invest, som ägs i lika delar av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, som hamnat i fokus i media. Det stora intresset kring H&M-chefens investeringar är inte alltid enkla att hantera och Stefan Krook ser genast bekymrad ut när ämnet kommer på tal.
”Risken är hela tiden att folk får intrycket att Karl-Johan Persson ägnar för mycket tid åt sina privata investeringar. Jag kan intyga att det inte är så. Jag sköter all kontakt med bolagen. Vill han så kan han träffa någon på en lunch eller frukost, men nästan allt går via mig. För honom är samarbetet ett sätt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i entreprenörs- och techvärlden”, säger han.
Samtidigt ställer de dubbla rollerna höga krav på H&M-chefen. Ett exempel är budbolaget Budbee, ett bolag som 41:an investerade i för flera år sedan. Nyligen gick H&M in som delägare i bolaget.
”Budbee började som en digital tjänst för lastbilschaufförer med ledig kapacitet. Idag är bolaget mer av ett ’Uber för hemleverans av e-handel’ och därmed intressant för H&M som just nu testkör tekniken”, säger Stefan Krook.
Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller
Han menar att Karl-Johan Persson alltid sätter H&M i första rummet. I detta fall löstes situationen med att innehavet delades upp mellan dem, och att Karl-Johan sedan sålde samtliga sina andelar i Budbee till H&M till anskaffningsvärde (som var en bråkdel av marknadsvärdet).
Tjugo år efter grundandet av Glocalnet har Stefan Krook samlat ett sällsynt nätverk kring Kivra, 82:an Invest, Goodcause och Tech for Good.
”Det känns givetvis hedrande när Marcus Wallenberg öppningstalar på Kivras digitaliseringsmöte som vi haft hos Investor och FAM på Arsenalsgatan 8c två år i rad. Det är roligt när man kan sammanföra personer från olika delar av näringslivet som man ser kan uträtta bra saker tillsammans”, säger han.
Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, bolagen och grundarna i den nordiska tech-sektorn.