Annons
Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild

Så funkar Kinas 400 miljoner “unga vuxna”

Webbinare hjälper företag upp i molnet SPONSRAT AV Visma

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Det amerikanska bolaget Hyperloop One har byggt en testbana i Nevadaöknen med ett rör som är 500 meter långt. Nu vill hyperloopaktörerna i Norden utveckla hyperloop vidare i form av en testbana i Salo, Finland.

Hyperloop One stänger runda på 680 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Så funkar Kinas 400 miljoner “unga vuxna”

Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild
Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild
Hur tänker Kinas 400 miljoner “unga vuxna” kring nya tjänster, produkter och varumärken? Det är huvudfrågan i senaste avsnittet av Di Digitals systerpodd Den Digitala Draken, skriver programledarna Tom Xiong och Jacob Lovén.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av 90-talet kom de första förslagen på att bygga om Slussen i Stockholm. Ungefär samtidigt började en liknande process i Shanghai. Det handlade om att omvandla ett större område där man i hundratals år odlat grödor, till ett höghuslandskap.

Drygt 25 år senare, har vi i Sverige äntligen tagit de första spadtagen för Slussenprojektet. Ur åkermarken i Shanghai, å andra sidan, har en gigantisk skyline vuxit fram. En syn likvärdig några av de mest ikoniska städerna i världen. Idag är det Kinas motsvarighet till New Yorks Financial District.

Utvecklingen har gått snabbt i Kina. Men när vi pratar om den enorma ekonomiska tillväxten glömmer vi ofta bort den mest centrala pusselbiten – konsumenterna. På tre årtionden har kineserna rest sig från en ständig kamp att sätta mat på bordet, till att stå för majoriteten av världens lyxkonsumtion. Från att knappt ha tillgång till internet, till att ha ett av världens mest avancerade digitala beteenden.

Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre.

Om du fortfarande tror att kineser köper billiga Louis Vuitton-kopior, så är det dags att uppdatera din världsbild. Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre – nu är det en creddig up-and-coming designer från Paris som gäller. Den moderna kinesiska konsumenten är välutbildad, hälsomedveten och investerar oerhört mycket pengar i individualism.

Gruppen “unga vuxna” uppgår till närmare 400 miljoner personer och är extremt diversifierad. Är man född på 80- eller 90-talet i Kina har man fostrats i ett kulturellt mishmash med influenser från äldre traditioner såväl som från Japan, USA, Korea, Taiwan, Hong Kong och Europa.

Vi dedikerar det senaste avsnittet av Den Digitala Draken till att berätta historien om de unga vuxna i Kina. Vi diskuterar vilka faktorer som har påverkat dem och varför många av världens största varumärken kommer göra allt för att tjusa dem. Varför dessa varumärken idag alltmer vänder ryggen mot västvärlden och den i sammanhanget extremt nischade Svenska målgruppen.

Mycket nöje!
Tom Xiong och Jacob Lovén

Lyssna på det senaste avsnittet här:


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post