Hoppa till innehållet

Så funkar Kinas 400 miljoner “unga vuxna”

Hur tänker Kinas 400 miljoner “unga vuxna” kring nya tjänster, produkter och varumärken? Det är huvudfrågan i senaste avsnittet av Di Digitals systerpodd Den Digitala Draken, skriver programledarna Tom Xiong och Jacob Lovén.

Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild
Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Bild: Pressbild

I början av 90-talet kom de första förslagen på att bygga om Slussen i Stockholm. Ungefär samtidigt började en liknande process i Shanghai. Det handlade om att omvandla ett större område där man i hundratals år odlat grödor, till ett höghuslandskap.

Drygt 25 år senare, har vi i Sverige äntligen tagit de första spadtagen för Slussenprojektet. Ur åkermarken i Shanghai, å andra sidan, har en gigantisk skyline vuxit fram. En syn likvärdig några av de mest ikoniska städerna i världen. Idag är det Kinas motsvarighet till New Yorks Financial District.

Utvecklingen har gått snabbt i Kina. Men när vi pratar om den enorma ekonomiska tillväxten glömmer vi ofta bort den mest centrala pusselbiten – konsumenterna. På tre årtionden har kineserna rest sig från en ständig kamp att sätta mat på bordet, till att stå för majoriteten av världens lyxkonsumtion. Från att knappt ha tillgång till internet, till att ha ett av världens mest avancerade digitala beteenden.

Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre.

Om du fortfarande tror att kineser köper billiga Louis Vuitton-kopior, så är det dags att uppdatera din världsbild. Äkta Louis Vitton-väskor är knappt inne längre – nu är det en creddig up-and-coming designer från Paris som gäller. Den moderna kinesiska konsumenten är välutbildad, hälsomedveten och investerar oerhört mycket pengar i individualism.

Gruppen “unga vuxna” uppgår till närmare 400 miljoner personer och är extremt diversifierad. Är man född på 80- eller 90-talet i Kina har man fostrats i ett kulturellt mishmash med influenser från äldre traditioner såväl som från Japan, USA, Korea, Taiwan, Hong Kong och Europa.

Vi dedikerar det senaste avsnittet av Den Digitala Draken till att berätta historien om de unga vuxna i Kina. Vi diskuterar vilka faktorer som har påverkat dem och varför många av världens största varumärken kommer göra allt för att tjusa dem. Varför dessa varumärken idag alltmer vänder ryggen mot västvärlden och den i sammanhanget extremt nischade Svenska målgruppen.

Mycket nöje!
Tom Xiong och Jacob Lovén

Lyssna på det senaste avsnittet här:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera