Annons

Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de

Isabella Löwengrip, Leif GW Persson, och Bianca Ingrosso.
Isabella Löwengrip, Leif GW Persson, och Bianca Ingrosso. Foto: Di
De säljer sina egna ögonskuggor, vin, pastasorter och kläder. Sveriges influerare drar in miljoner på sina egna varumärken – men de är långt ifrån de enda som drar in storkovan på sitt namn. Di listar kändisarna som drar in miljoner.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Influencer marketing”-industrin växer så det knakar, och förväntas spränga miljardvallen i Sverige i år, enligt analysföretaget IRM. 

Bakom trenden står kända profiler som Bianca Ingrosso, Kenza Zouiten och Margaux Dietz som lånar ut sina ansikten och konton åt varumärken som Ideal of Sweden, Na-kd och Nelly. 

För samarbetena kan de plocka ut tiotals miljoner, visar en kartläggning av influerarnas bolags resultat 2018 som Di Digital tidigare gjort. 

Och det ser bara ut att öka. 

I takt med att pengarna flödar och nya kontrakt skrivs på väljer en del influerare att starta egna varumärken, som komplement till de samarbeten de redan drar in pengar på. 

Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel och Isabella Löwengrips skönhetsmärke Löwengrip Beauty är kanske de två mest självklara exemplen. Men de är långt ifrån ensamma. 

Di Digital har gått igenom influerarnas egna varumärken. Vi har tittat på influerare som vars produkter går att köpa i handeln, snarare är influerare som säljer till exempel konsulttjänster. 

I flera fall omsätter influerarnas varumärken mer än bolagen där de fakturerar samarbeten gör. Samtidigt kämpar somliga bolag, som Ivyrevel, med att nå lönsamhet. 

Läs mer: Kenzas bolag bommar vinstmål – omsättningen krymper 

Bäst går det för skidåkaren och videobloggaren Jon Olsson, som har över 1,4 miljoner följare på Youtube. Intäkterna ökade rejält i fjol för väskmärket Douchebags, som han grundat tillsammans med norrmannen Truls Brataas, och landade på över 120 miljoner kronor. 

Därmed slår han utmanaren Isabella Löwengrips bolag med råge, vars omsättning landade på 84 miljoner kronor.

Läs mer: Raketartad tillväxt för Jon Olssons ”Douchebags” 

Ett annat snabbväxande företag som börjar utmana de andra influerarna är Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia. Bolaget fick en flygande start när det lanserades i höstas, och har redan gått med vinst. 

Samtidigt visar Di Digitals kartläggning att bolagen sällan, trots att de ofta paketeras som den enskilde influerarens varumärke utåt, tillhör influeraren till största del. Bianca Ingrossos sminkmärke ägs till lika stor del av Recipe for men-­grundarna Mikael Snabb och Jesper ­Matsch.

Therése Lindgrens sminkmärke Indy Beauty ägs till största del av CCS Skincare Brands, som också tillverkar egna hudvårdsprodukter under namnet CCS. 

I Paolo Robertos italienska matvarumärke Paolo, som säljer pasta, pizzabottnar och pesto, står frontmannen delägare i ett bolag som äger drygt en femtedel av varumärket.

 

Kenza Zouiten står som medgrundare av Ivyrevel tillsammans med Dejan Subosic, Gustav Springfeldt och maken och vd:n Aleksandar Subosic.
Kenza Zouiten står som medgrundare av Ivyrevel tillsammans med Dejan Subosic, Gustav Springfeldt och maken och vd:n Aleksandar Subosic. Foto: Coded couture - Ivyrevel

Kenza Zouiten – klädbolaget Ivyrevel

Omsättning: 41,3 miljoner kronor.

Resultat: minus 7,5 miljoner kronor.

Ägarandel: Äger mellan 25 till 50 procent av aktierna i bolaget.

 

Skidåkaren Jon Olssons väskbolag växer så det knakar. På bilden sitter han med hustrun med Janni Déler på ett privatflyg mellan Nice och Ibiza.
Skidåkaren Jon Olssons väskbolag växer så det knakar. På bilden sitter han med hustrun med Janni Déler på ett privatflyg mellan Nice och Ibiza. Foto: Press

Jon Olsson – väskbolaget Douchebags (via DB Equipment AS)  

Intäkter: 121,5 miljoner kronor. 

Resultat: 18,2 miljoner kronor.

Ägarandel: 25,5 procent.

Läs mer: Raketartad tillväxt för Jon Olssons ”Douchebags” 

 

Bianca Ingrosso lanserade sminkmärket Caia under 2018.
Bianca Ingrosso lanserade sminkmärket Caia under 2018. Foto: Oskar Omne

Bianca Ingrosso – sminkbolaget Caia  (via Beauty Icons AB)

Omsättning: 8,7 miljoner kronor. 

Resultat: 1,5 miljoner kronor.

Ägarandel: 30 procent. 

Fotnot: Siffrorna gäller enbart för 10 månader, då bolaget grundades samma år. 

 

Therése Lindgren har en stor följarskara på Youtube.
Therése Lindgren har en stor följarskara på Youtube. Foto: Henrik Montgomery/TT

Therése Lindgren – skönhetsmärket Indy Beauty (via Independent Beauty Sweden)

Omsättning: 23 miljoner kronor. 

Resultat: 286 872 kronor. 

Ägarandel: 20 procent. 

 

Isabella Löwengrip grundade det självbetitlade sminkmärket 2013.
Isabella Löwengrip grundade det självbetitlade sminkmärket 2013. Foto: Jesper Frisk

Isabella Löwengrip – sminkbolaget Löwengrip Beauty AB

Omsättning: 84,7 miljoner kronor. 

Resultat: 2,9 miljoner kronor. 

Ägarandel: Ägs till 100 procent via Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius Ispi Holding. 

 

 

Samir Badrans märke säljer bland annat glasögon och t-shirts.
Samir Badrans märke säljer bland annat glasögon och t-shirts. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Samir Badran – kläder och accessoarer under namnet Youmademe 

Omsättning: 413 896 kronor.

Resultat: 152 874 kronor.

Ägarandel: Äger mellan 25 till 50 procent av aktierna i bolaget.

Fotnot: Räkenskapsår förlängt till 17 månader. 

 

Paolo Roberto - italiensk mat genom Peoples Kitchen Concept AB

Omsättning: 41,8 miljoner kronor.

Resultat: minus 9,6 miljoner kronor.

Ägarandel: Paolo Roberto äger en majoritet av aktierna i bolaget Punch Drunk Entertainment AB, som i sin tur äger 20,9 procent av aktierna i People's Kitchen Concept AB som äger Paolos varumärke. 

 

 

Rebecca Stella Simonsson säljer kläder i sitt eget namn.
Rebecca Stella Simonsson säljer kläder i sitt eget namn. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Rebecca Stella - klädmärket Rebecca Stella

Omsättning: 1,2 miljoner. 

Resultat: 0,2 miljoner kronor. 

Ägarandel: 100 procent.

Leif GW Persson – säljer vin under namnet GW:s röda, vita och rosé (via Wine Detectives) 

Omsättning: 9,2 miljoner kronor. 

Resultat: 1,9 miljoner kronor. 

Ägarandel: Wine Detectives ägs av Tegner Spirits & Wine (95 procent) och TJ Konsult Invest (5 procent). Leif GW Persson återfinns inte i någon ägarlista. I bolaget Leif GW Production fakturerar han för att utveckla och marknadsföra bland annat viner.  

Fotnot: Räkenskapsåret förlängt till 16 månader. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies