Budbolaget Budbee grundades för fyra år sedan och lanserade sin transporttjänst 2015. Deras marknadsplats knyter samman distributionsfirmor med e-handlare som behöver få sina varor levererade till konsumenter. Man utför i dag hemleveranser i Sveriges tre storstäder, både genom avtal med åkerier och med en egen fordonsflotta.
Under 2017 ökade Budbees omsättning med 76 procent. Intäkterna steg till 29,5 miljoner kronor, enligt en färsk årsredovisning, från 16,8 Mkr året innan.
Budbee har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Simon Strindberg, bolagets kommersiella chef, skickar istället kommentarer via mejl:
”De ökade intäkterna kommer från att fler e-handlare erbjuder våra tjänster och att fler nöjda konsumenter väljer vår hemleverans när de e-handlar.”
Samtidigt växte förlusterna under fjolåret till 13,5 Mkr, från ett minusresultat på 4,2 Mkr 2016.
”Resultatet kommer till följd av att vi investerat i utveckling av vår plattform samt gjort stora investeringar i infrastruktur, allt för att fortsätta vara det mest konsumentvänliga leveransalternativet”, skriver Simon Strindberg.
I våras klev Kinnevik in som ägare i Budbee. Cristina Stenbecks maktbolag investerade då 80 Mkr mot en ägarandel om 20 procent. Det värderade alltså budtjänsten till 400 Mkr, det vill säga nära 14 gånger den senaste årsomsättningen.
Än så länge ser Budbee dock inte ut att ha inlett närmare samarbeten med något av Kinneviks portföljbolag.
”Vi är mycket glada att Kinnevik valde att investera i Budbee, de bidrar med mycket viktig kompetens och erfarenhet. Vi för ständigt dialog med nya e-handlare”, skriver Simon Strindberg.
Läs mer: Kinnevik investerar i budbolaget Budbee
Sedan tidigare är modejätten H&M också delägare i Budbee genom sin investeringsgren Colab. Det var vd:n Karl-Johan Persson som först investerade privat i budbolaget.
”H&M har ett fortsatt samarbete med Budbee, men för tillfället finns det inte möjlighet att använda tjänsten på H&M:s sajt. Planen är dock att tjänsten kommer att finnas tillgänglig för våra kunder inom kort”, skriver Jeanette Mattsson på H&M i ett mejl till Di Digital.
Under våren har Budbee lanserat upphämtningar av returer och gett konsumenterna möjligheten att välja ett fönster på en viss timme för att få sin leverans till dörren.
Budbee vill inte uppge hur många anknutna e-handlare de har i dagsläget, men i november i fjol låg antalet på runt 100. Enligt Simon Strindberg ansluter sig dock flera nya e-handlare till deras plattform varje månad. Sedan årsskiftet har man till exempel lockat till sig Sportamore, Gymgrossisten, Matsmart, Nespresso, Brothers och Polarn O. Pyret.
Simon Strindberg vill heller inte dela med sig av någon omsättningsprognos för 2018, men sedan tidigare har Budbee kommunicerat att de "skruvat upp sin investeringsbudget rejält" för året och att bolaget lägger resurser på fler sorteringsanläggningar, fastigheter och fordon.
”Vi är helt övertygade om att e-handeln fortfarande är i sin linda och vi vill vara med och driva utvecklingen framåt”, skriver Simon Strindberg.
Läs mer: Kinnevik pumpar in 70 miljoner i danskt fintechbolag