Hoppa till innehållet

Så går det för Kinneviks och H&M:s startup

Transportbolaget Budbee ökade omsättningen rejält i fjol, samtidigt som förlusterna mer än trefaldigades. Snart ska det gå att använda leveranstjänsten i H&M:s e-handel, men ännu har inget samarbete inletts med den nya storägaren Kinnevik.

Kinneviks nestor Cristina Stenbeck och Budbees leveranser.
Kinneviks nestor Cristina Stenbeck och Budbees leveranser.Foto: Jonas Ekströmer (TT) och Henrik Eliasson (Press)

Budbolaget Budbee grundades för fyra år sedan och lanserade sin transporttjänst 2015. Deras marknadsplats knyter samman distributionsfirmor med e-handlare som behöver få sina varor levererade till konsumenter. Man utför i dag hemleveranser i Sveriges tre storstäder, både genom avtal med åkerier och med en egen fordonsflotta.

Under 2017 ökade Budbees omsättning med 76 procent. Intäkterna steg till 29,5 miljoner kronor, enligt en färsk årsredovisning, från 16,8 Mkr året innan.

Budbee har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Simon Strindberg, bolagets kommersiella chef, skickar istället kommentarer via mejl:

”De ökade intäkterna kommer från att fler e-handlare erbjuder våra tjänster och att fler nöjda konsumenter väljer vår hemleverans när de e-handlar.”

Samtidigt växte förlusterna under fjolåret till 13,5 Mkr, från ett minusresultat på 4,2 Mkr 2016.

”Resultatet kommer till följd av att vi investerat i utveckling av vår plattform samt gjort stora investeringar i infrastruktur, allt för att fortsätta vara det mest konsumentvänliga leveransalternativet”, skriver Simon Strindberg.

I våras klev Kinnevik in som ägare i Budbee. Cristina Stenbecks maktbolag investerade då 80 Mkr mot en ägarandel om 20 procent. Det värderade alltså budtjänsten till 400 Mkr, det vill säga nära 14 gånger den senaste årsomsättningen.

Än så länge ser Budbee dock inte ut att ha inlett närmare samarbeten med något av Kinneviks portföljbolag.

”Vi är mycket glada att Kinnevik valde att investera i Budbee, de bidrar med mycket viktig kompetens och erfarenhet. Vi för ständigt dialog med nya e-handlare”, skriver Simon Strindberg.

Läs mer: Kinnevik investerar i budbolaget Budbee 

Sedan tidigare är modejätten H&M också delägare i Budbee genom sin investeringsgren Colab. Det var vd:n Karl-Johan Persson som först investerade privat i budbolaget.

”H&M har ett fortsatt samarbete med Budbee, men för tillfället finns det inte möjlighet att använda tjänsten på H&M:s sajt. Planen är dock att tjänsten kommer att finnas tillgänglig för våra kunder inom kort”, skriver Jeanette Mattsson på H&M i ett mejl till Di Digital.

Under våren har Budbee lanserat upphämtningar av returer och gett konsumenterna möjligheten att välja ett fönster på en viss timme för att få sin leverans till dörren.

Budbee vill inte uppge hur många anknutna e-handlare de har i dagsläget, men i november i fjol låg antalet på runt 100. Enligt Simon Strindberg ansluter sig dock flera nya e-handlare till deras plattform varje månad. Sedan årsskiftet har man till exempel lockat till sig Sportamore, Gymgrossisten, Matsmart, Nespresso, Brothers och Polarn O. Pyret.

Simon Strindberg vill heller inte dela med sig av någon omsättningsprognos för 2018, men sedan tidigare har Budbee kommunicerat att de "skruvat upp sin investeringsbudget rejält" för året och att bolaget lägger resurser på fler sorteringsanläggningar, fastigheter och fordon. 

”Vi är helt övertygade om att e-handeln fortfarande är i sin linda och vi vill vara med och driva utvecklingen framåt”, skriver Simon Strindberg.

Läs mer: Kinnevik pumpar in 70 miljoner i danskt fintechbolag 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera