Hoppa till innehållet

Så dåligt går det för Klarna i USA

Klarnas amerikanska satsning har pekats ut som strategiskt viktig. Trots det står USA och Storbritannien tillsammans för mindre än 5 procent av bolagets intäkter.

Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av fintechjätten Klarna.
Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av fintechjätten Klarna.Foto: TT/Evelina Careborn

Klarna går som tåget i Sverige och Tyskland. Närmare 3 miljarder av bolagets totala omsättning på 4,3 miljarder kronor kommer från bolagets två starkaste marknader. 

Desto sämre går det på bolagets tänkta tillväxtmarknader USA och Storbritannien. 

Då Di Digital tidigare under februari granskade Klarnas storsatsning på den amerikanska marknaden vittnade källor om att bolagets intäkter var långt under förväntan.

Läs även: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

”Man tar knappt betalt i USA”, sa en person med insyn till Di Digital, och beskrev den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”. 

När Klarna nu rapporterar siffrorna för helåret 2017 är det svart på vitt. Totalt uppgår intäkterna från "övriga länder", där både USA och Storbritannien ingår, till endast drygt 4 procent av de totala intäkterna.

Klarna kommunicerade höga mål till investerarna inför lanseringen i USA enligt en person med insyn. Då räknade man med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017. 

Enligt årsrapporten når omsättningen för länder utanför Norden och utanför den tyskspråkiga regionen endast 186 miljoner kronor för året. USA och Storbritannien når inte upp till en nivå som förtjänar egen redovisning enligt årsrapporten. 

Läs även: Klarna ökar omsättningen med en miljard – tripplar vinsten 

För ett knappt år sedan fick USA-chefen Brian Billingsley lämna Klarna. I samband med det gjorde sig bolaget av med halva teamet i USA. Antalet anställda gick från cirka 120 till 60, enligt flera källor.

I dag har Klarna delvis återanställt i USA. Bolaget har också tecknat avtal med sin huvudkonkurrent Stripe. Avtalets omfattning är dock okänd för Di Digitals källor.

I dag finns det vissa tecken på att Klarnas USA-affär kommer att ge bättre resultat framöver.

I stället för att hårdlansera sin breda e-handelslösning ”Checkout” har fintechbolaget börjat fokusera mer på mindre engångskrediter, uppger en person med insyn i bolaget. Detta gav under 2017 resultat i arbetet med kunder som Microsoft. Klarna utfärdar då krediter till konsumenter som vill köpa produkter i en lite lägre prisklass, till exempel surfplattor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera