Annons

Så dåligt går det för Klarna i USA

Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av fintechjätten Klarna.
Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av fintechjätten Klarna. Foto: TT/Evelina Careborn
Klarnas amerikanska satsning har pekats ut som strategiskt viktig. Trots det står USA och Storbritannien tillsammans för mindre än 5 procent av bolagets intäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarna går som tåget i Sverige och Tyskland. Närmare 3 miljarder av bolagets totala omsättning på 4,3 miljarder kronor kommer från bolagets två starkaste marknader. 

Desto sämre går det på bolagets tänkta tillväxtmarknader USA och Storbritannien. 

Då Di Digital tidigare under februari granskade Klarnas storsatsning på den amerikanska marknaden vittnade källor om att bolagets intäkter var långt under förväntan.

Läs även: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

”Man tar knappt betalt i USA”, sa en person med insyn till Di Digital, och beskrev den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”. 

När Klarna nu rapporterar siffrorna för helåret 2017 är det svart på vitt. Totalt uppgår intäkterna från "övriga länder", där både USA och Storbritannien ingår, till endast drygt 4 procent av de totala intäkterna.

Klarna kommunicerade höga mål till investerarna inför lanseringen i USA enligt en person med insyn. Då räknade man med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017. 

Enligt årsrapporten når omsättningen för länder utanför Norden och utanför den tyskspråkiga regionen endast 186 miljoner kronor för året. USA och Storbritannien når inte upp till en nivå som förtjänar egen redovisning enligt årsrapporten. 

Läs även: Klarna ökar omsättningen med en miljard – tripplar vinsten 

För ett knappt år sedan fick USA-chefen Brian Billingsley lämna Klarna. I samband med det gjorde sig bolaget av med halva teamet i USA. Antalet anställda gick från cirka 120 till 60, enligt flera källor.

I dag har Klarna delvis återanställt i USA. Bolaget har också tecknat avtal med sin huvudkonkurrent Stripe. Avtalets omfattning är dock okänd för Di Digitals källor.

I dag finns det vissa tecken på att Klarnas USA-affär kommer att ge bättre resultat framöver.

I stället för att hårdlansera sin breda e-handelslösning ”Checkout” har fintechbolaget börjat fokusera mer på mindre engångskrediter, uppger en person med insyn i bolaget. Detta gav under 2017 resultat i arbetet med kunder som Microsoft. Klarna utfärdar då krediter till konsumenter som vill köpa produkter i en lite lägre prisklass, till exempel surfplattor.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies