Näthandlaren Fyndiq hade ett turbulent år förra året när de fick avbryta sin utlandsexpansion och ge tillbaka 100 Mkr i riskkapital. Trots det snyggade bolaget på sina finansiella siffror.
Björn Wallenberg
Text
E-handelsbolaget Fyndiq (NTL), som har kallats "nätets Ullared", bytte förra året strategi från snabb expansion i utlandet till lönsam tillväxt här hemma i Sverige. I samband med detta fick bolaget även återlämna 100 miljoner kronor i riskkapital som var öronmärkt för utlandsexpansion och en dryg fjärdedel av personalen fick lämna bolaget.
Men någon vinst på helårsbasis är det än så länge inte tal om, visar bolagets årsredovisning för 2016.
I fjol gjorde lågprisbolaget Fyndiq en förlust på 31 miljoner kronor på en omsättning på 337 miljoner kronor. Det är något bättre än 2015 då försäljningen landade på 302 miljoner kronor och förlusten blev 37 miljoner kronor.
Siffrorna ligger också nära de uppskattningar grundaren Dinesh Nayar gav i våras i samband med att bolaget fyllde på kassan med 31 miljoner kronor.
En central del av Fyndiqs affärsidé är att inte ha några egna lager. Tjänsten är istället en renodlad marknadsplats där handlare erbjuder sina varor direkt till slutkunden.
Enligt Di Digitals databastjänst Nordic Tech List har Fyndiq totalt tagit in omkring 150 miljonerkronor i riskkapital. I ägarledet finns bland annat Industrifonden, Northzone och H&M:s storägare och vd Karl-Johan Persson.
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons
Upptäck framtidens datalagring med Cloudian
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev