Annons

Elscooterbolaget Voi gör storförlust

Vois grundare Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd.
Vois grundare Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd. Foto: Joey Abrait.
Med hjälp av 700 miljoner kronor i riskkapital fortsätter elscooterbolaget Voi att växa. På mindre än ett år har bolaget gått från ett tiotal till 400 anställda. Di Digital kan nu berätta hur mycket pengar Voi drog in och brände under sitt första räkenskapsår.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan starten i fjol har mycket hänt för svenska elscooterbolaget Voi. 

Bolaget har gått från att vara ett litet startupbolag med ett tiotal anställda, till att nu ha över 400 personer i sin personalstyrka. Voi har lanserat sina scootrar i 30 olika städer runt om i Europa och ser inte ut att lägga i bromsen.

Voi lanserade sina elscootrar i september i fjol. Nu kan Di Digital berätta att omsättningen fram till den 31 december 2018 landade på drygt 11 miljoner kronor, med förluster på strax över 80 Mkr.

”2018 var ett uppstartsår och vi investerade mycket i sparkcyklar för 2019, samt produktutveckling för att bygga bättre fordon för delning”, säger Fredrik Hjelm, medgrundare och vd på Voi.

”Man ska komma ihåg att delningsindustrin för elsparkcyklar föddes 2018, så vi kommer fortsätta investera i produktutveckling för nästa generations fordon för mikromobilitet även under 2019. Allt för att skapa en bättre användarupplevelse och lönsam affärsmodell”, säger han.

En glädjande aspekt för Voi är att man, enligt egen utsago, nu visar svarta siffror på hemmamarknaden i Stockholm och i Oslo. 

”2018 lade vi grunden till det vi ser i dag, då vi gjort fler än sex miljoner resor på nio till tio månader och finns i omkring 30 städer. I september 2018 hade vi ett tjugotal sparkcyklar ute och nu är det tiotusentals”, säger Fredrik Hjelm.

Läs mer: Scooterbolaget Voi: ”Vi är lönsamma på flera marknader” 

Vi är alltid 'in market' och pratar med potentiella investerare.

Förlusterna är än så länge inget överhängande problem för bolaget, som satsar på att etablera sig i allt fler städer och nå tillväxt, uppger Fredrik Hjelm.

”Ett mål med 2020 är att vi ska kunna ta beslut om att bli lönsamma, i fall vi och ägarna vill satsa på lönsamhet och mer kontrollerad tillväxt.”

Det viktiga för aktörerna är i stället att bli det självklara valet i den uppsjö av elscootrar som just nu finns i de europeiska städerna. Dessutom ligger en betydande utmaning i att få servicen, laddningen och utplaceringen av fordonen att fungera felfritt.

”Vår största utmaning är den operationella komplexiteten i att 'drifta' tiotusentals fordon i olika länder. Väldigt få företag har gjort det förut. Om man tittar på exempelvis biluthyrare som Hertz och Avis så har vi redan efter ett år fler enheter än dem ute på gatorna”, säger Fredrik Hjelm.

Men tillväxten har alltså kostat. Under 2018 hämtade Voi in 161 Mkr i externt kapital. Vid slutet av förra året hade bolaget 96 Mkr kvar i kassan, enligt bokslutet.

Under 2019 har Voi säkrat ännu mer riskkapital. Bolaget har totalt tagit in 740 Mkr i riskkapital från bland andra Vostok New Ventures, Balderton Capital, Creandum och Cristina Stenbeck. 

Trots det uppger Fredrik Hjelm att det kan bli aktuellt för Voi att genomföra ytterligare kapitalrundor.

”Vi är alltid 'in market' och pratar med potentiella investerare och partners, precis som många andra uppstartsbolag.”

Läs mer: Skattesmäll hotar Voi – kan ha tagit ut för låg moms

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies