Hoppa till innehållet

Så går det för smarta klockan från Malmö

Det svenska IoT-bolaget Animas uppkopplade klocka Kronaby sålde för 37 miljoner kronor under debutåret. Men bolaget dras samtidigt med stora förluster och fyller återigen på kassan från sin kinesiska storägare, kan Di Digital avslöja.

Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.
Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.Foto: Jack Mikrut (Di).

Efter flera år av hemlighetsmakeri lanserade Lundabolaget Anima sin uppkopplade klocka under varumärket Kronaby i mars 2017. Nu står det klart att försäljningsintäkterna uppgick till 37,1 miljoner kronor under det första året på marknaden. Animas omsättning ökade därmed från låga nivåer på 3,8 Mkr 2016.

”Vi är nöjda. Det var ett etableringsår och försäljningen landade i linje med det vi hade tänkt. Mycket av våra resurser gick till att öppna kanaler och etablera relationer med olika distributörer runtom i världen”, säger Pål Borge, medgrundare och vd.

Bolaget grundades av fyra före detta chefer på Sony Mobile i Sverige. I stället för att fylla den uppkopplade klockan med extravaganta funktioner, så som konkurrenten Apple, valde man att lägga fokus på design, enkelhet och längre batteritid.

Anima har öppnat egna säljkontor i Sverige, Storbritannien och USA. Klockan finns i fysiska butiker i 20 länder världen över. På nätet når man ut till ännu fler marknader, sammanlagt 33 stycken.

”Resultatet har så klart varierat på de olika marknaderna. Vissa har gått bättre än vad vi trodde, några helt enligt plan, och andra måste vi fundera på hur vi ska attackera hårdare under 2018. Allra bäst har det gått i Sverige, men vi ser ett bra momentum i spridda länder som USA, Japan och Tjeckien”, säger Pål Borge.

Läs mer: Här är Sveriges 10 hetaste IoT-startups 

Men den snabba expansionen har kostat för Anima. Under 2017 ökade förlusterna med 20 procent till ett minusresultat på 126,9 Mkr.

”Det beror till stor del på att vi började investera i marknadsföring i fjol. Vi har gjort otroligt stora insatser för att bygga upp varumärket och få konvertering i försäljningen. Att göra det på så många marknader samtidigt är väldigt dyrt”, säger Fredrik Rosén, medgrundare och finanschef.

Största ägare i Anima är den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, med 75 procent av aktierna, som redan innan lanseringen av klockan i fjol hade garanterat finansiering på över 200 Mkr.

Läs mer: Kapitaltorka hot mot svensk IoT: "Har bränt sig på hårdvara" 

Nu kan Di Digital avslöja att konglomeratet, som är noterat på börsen i techmeckat Shenzhen, skjutit in ytterligare 145 Mkr i Anima bara sedan november 2017. Enligt handlingar ska pengarna täcka upp för Animas driftunderskott fram till att det når lönsamhet.

”Vår plan är att kunna gå med vinst åtminstone enstaka månader under 2019. Det har varit vår gemensamma målsättning med ägarna ända sedan starten”, säger Pål Borge.

Bolaget vill ännu inte ge någon prognos för omsättningen under 2018, men uppger att försäljningsvolymerna växer i rask takt. Nyligen lanserades Kronaby i Kina och det kan bli aktuellt att gå in på en handfull nya marknader till före årsskiftet.

”Vi fortsätter på inslagen väg, men lugnar vår marknadsexpansion något. Nu lägger vi mycket krut på att få ut klockorna från butikerna och lagren till konsumenterna”, säger Fredrik Rosén.

Parallellt med försäljningen av Kronaby-klockan håller Anima nu på att utvärdera andra områden inom sakernas internet, IoT, att gå in i. Pål Borge vill däremot inte närmare precisera vilka uppkopplade produkter det handlar om.

”Förhoppningsvis kan vi sjösätta något under 2019 eftersom vi vill bredda våra intäktsströmmar. Tanken är att återanvända mycket av tekniken och den plattform som vi tagit fram för Kronaby-klockan. Vi tror att det mer eller mindre går att applicera på vad som helst”, säger Pål Borge, vd på Anima.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera