Hoppa till innehållet

Så går det för smarta klockan från Malmö

Det svenska IoT-bolaget Animas uppkopplade klocka Kronaby sålde för 37 miljoner kronor under debutåret. Men bolaget dras samtidigt med stora förluster och fyller återigen på kassan från sin kinesiska storägare, kan Di Digital avslöja.

Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.
Pål Borge, vd och medgrundare på Anima, visar upp den smarta klockan Kronaby.Foto: Jack Mikrut (Di).

Efter flera år av hemlighetsmakeri lanserade Lundabolaget Anima sin uppkopplade klocka under varumärket Kronaby i mars 2017. Nu står det klart att försäljningsintäkterna uppgick till 37,1 miljoner kronor under det första året på marknaden. Animas omsättning ökade därmed från låga nivåer på 3,8 Mkr 2016.

”Vi är nöjda. Det var ett etableringsår och försäljningen landade i linje med det vi hade tänkt. Mycket av våra resurser gick till att öppna kanaler och etablera relationer med olika distributörer runtom i världen”, säger Pål Borge, medgrundare och vd.

Bolaget grundades av fyra före detta chefer på Sony Mobile i Sverige. I stället för att fylla den uppkopplade klockan med extravaganta funktioner, så som konkurrenten Apple, valde man att lägga fokus på design, enkelhet och längre batteritid.

Anima har öppnat egna säljkontor i Sverige, Storbritannien och USA. Klockan finns i fysiska butiker i 20 länder världen över. På nätet når man ut till ännu fler marknader, sammanlagt 33 stycken.

”Resultatet har så klart varierat på de olika marknaderna. Vissa har gått bättre än vad vi trodde, några helt enligt plan, och andra måste vi fundera på hur vi ska attackera hårdare under 2018. Allra bäst har det gått i Sverige, men vi ser ett bra momentum i spridda länder som USA, Japan och Tjeckien”, säger Pål Borge.

Läs mer: Här är Sveriges 10 hetaste IoT-startups 

Men den snabba expansionen har kostat för Anima. Under 2017 ökade förlusterna med 20 procent till ett minusresultat på 126,9 Mkr.

”Det beror till stor del på att vi började investera i marknadsföring i fjol. Vi har gjort otroligt stora insatser för att bygga upp varumärket och få konvertering i försäljningen. Att göra det på så många marknader samtidigt är väldigt dyrt”, säger Fredrik Rosén, medgrundare och finanschef.

Största ägare i Anima är den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, med 75 procent av aktierna, som redan innan lanseringen av klockan i fjol hade garanterat finansiering på över 200 Mkr.

Läs mer: Kapitaltorka hot mot svensk IoT: "Har bränt sig på hårdvara" 

Nu kan Di Digital avslöja att konglomeratet, som är noterat på börsen i techmeckat Shenzhen, skjutit in ytterligare 145 Mkr i Anima bara sedan november 2017. Enligt handlingar ska pengarna täcka upp för Animas driftunderskott fram till att det når lönsamhet.

”Vår plan är att kunna gå med vinst åtminstone enstaka månader under 2019. Det har varit vår gemensamma målsättning med ägarna ända sedan starten”, säger Pål Borge.

Bolaget vill ännu inte ge någon prognos för omsättningen under 2018, men uppger att försäljningsvolymerna växer i rask takt. Nyligen lanserades Kronaby i Kina och det kan bli aktuellt att gå in på en handfull nya marknader till före årsskiftet.

”Vi fortsätter på inslagen väg, men lugnar vår marknadsexpansion något. Nu lägger vi mycket krut på att få ut klockorna från butikerna och lagren till konsumenterna”, säger Fredrik Rosén.

Parallellt med försäljningen av Kronaby-klockan håller Anima nu på att utvärdera andra områden inom sakernas internet, IoT, att gå in i. Pål Borge vill däremot inte närmare precisera vilka uppkopplade produkter det handlar om.

”Förhoppningsvis kan vi sjösätta något under 2019 eftersom vi vill bredda våra intäktsströmmar. Tanken är att återanvända mycket av tekniken och den plattform som vi tagit fram för Kronaby-klockan. Vi tror att det mer eller mindre går att applicera på vad som helst”, säger Pål Borge, vd på Anima.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera