Hoppa till innehållet

Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen

Den 9 januari 2007 presenterade Apples vd Steve Jobs bolagets nya mobiltelefon: Iphone.

Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.
Steve Jobs under presentationen där han visar upp en Iphone för första gången någonsin.Bild: Paul Sakuma

För tio år sedan klev Steve Jobs upp på scenen på konferensen Macworld Expo i San Francisco.  

Steve Jobs inleder sitt anförande med att säga att han ska presentera tre revolutionerande produkter: en widescreen Ipod med touchkontroller, en mobiltelefon och en ”internet communicator”.

Men en kort stund senare står det klart att dessa tre saker egentligen finns i en enda produkt: Iphone, och publiken jublar.

" target="embed">

Själva presentationen ser ut att gå smärtfritt och Steve Jobs visar upp telefonens funktioner. Han spelar upp lite musik från The Beatles.  Han ringer det första publika telefonsamtalet, som går till Apples designchef Jonathan Ive.

Men det var inte självklart att presentationen överhuvudtaget skulle kunna hållas. Den före detta Apple-ingenjören Andy Grignon har berättat om arbetet bakom kulisserna med presentationen och att han var skräckslagen över hur fel allt skulle kunna gå.

Läs även: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

Iphonen var vid detta tillfälle fortfarande i utvecklingsstadiet och både mjuk- och hårdvaran krånglade. Telefonen kunde slumpvis stänga av samtal, tappa internetanslutningen eller frysa och stängas av. Det gick att spela delar av ett filmklipp eller en låt, men inte hela klippet eller låten. Det gick att skicka ett mejl och sedan gå ut på internet, men inte i omvänd ordning, då kraschade mobilen.

Men trots det insisterade Steve Jobs på en livepresentation av mobiltelefonen, på samma sätt som han tidigare presenterat Apples produkter. Apples ingenjörer tvingades att genomföra omfattande test för att få Iphonen att fungera under presentationen. Ingenjörerna lyckades ta fram något som de kallade för ”en gyllene väg”, det vill säga ett antal saker som kunde göras i en specifik ordning utan att telefonen kraschade. Trots allt detta var det inte säkert att Iphonen skulle fungera. Det var inte säkert att det skulle kunna gå att ringa med telefonen och wifi-anslutningen krånglade. Men det allra största problemet var att Iphonen fick slut på minne när den fick för många uppgifter och var tvungen att startas om.

Det enda de ansvariga ingenjörerna på Apple kunde göra under presentationen var att hoppas. För varje del av presentationen som lyckades tog de enligt Apple-ingenjören Andy Grignon en shot – och när allt var över var de fulla. Succén var ett faktum. I somras kunde Apple meddela att de sålt en miljard Iphones.

Tio år senare har Iphonen förändrat världen och de flesta av oss spenderar nu mycket tid med att titta ned i mobilen. Inte minst mediebranschen, till exempel vi på Di Digital, verkar ha påverkats. Mycket av journalistiken konsumeras numera i våra mobiltelefoner. Tack vare App Store har dessutom en rad appbolag kunnat växa fram.

Under Iphone-presentationen nämner Steve Jobs att Apple tagit fram revolutionerande produkter som Macintosh, Ipod och Iphone. Men sedan dess har Apple knappast utvecklat några fler revolutionerande produkter och försäljningstillväxten har klingat av. Vd:n Tim Cooks strategi är i stället att en allt större del av intäkterna ska komma från bolagets servicesegment, det vill säga Itunes, App Store, Apple Pay och Apple Music, där vinstmarginalerna är betydligt bättre. Det återstår att se vad som händer med Apple de kommande tio åren.

Läs även: Ericsson om Iphone: ”En riktig skittelefon”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera