Hoppa till innehållet

Så gick det till när svenska Jaycut såldes till Blackberry

I avsnitt sju av Di Digitals gästpodd Start intervjuas Jonas Hombert som 2011 sålde sitt företag Jaycut till Blackberry.

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

I senaste Start intervjuar vi Jonas Hombert som 2011 sålde sitt företag Jaycut till Blackberry. Han berättar om lärdommarna från affären som skedde efter en budgivningsprocess med flera stora amerikanska it-jättar. 


Lyssna på podden direkt i spelaren ovan, eller via Itunes här.


Här är tre av de sakerna vi lärde oss av vår konversation med Jonas:

1. Ta inte ut segern i förskott

Det är lätt att bli till sig när ett stort företag visar intresse för din startup, men det är viktigt att veta att stora företag ofta på rutin tar kontakt med en många företag som visar lovande potential. Det är bara en mindre andel av dessa som slutligen blir uppköpta. Keep calm and carry on generating value.

2. Använd duktiga jurister

Eftersom det handlar om stora summor pengar och mycket krångliga avtal så är det mycket viktigt att använda sig av duktiga jurister som specialiserar sig på förvärv och fusioner inom it. Det är dyrt, men det blir troligen dyrare att låta bli.

3. Mer står på spel än bara pengar

I de flesta fallen så inkluderar försäljningsavtalet även en del som kallas “earn out” som låser in främst ledningen till att jobba kvar på bolaget. Vanligtvis måste de vänta i fyra år för att få ut en återstående del av försäljningssumman. Det är därför viktigt att även förhandla sina villkor om hur man kommer att använda sin tid under de åren.

Adam Peleg
Programledare, podcasten Start

Läs mer: Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera