Hoppa till innehållet

Så gick Hyperloop Ones första skarpa testkörning

Los Angeles-bolaget Hyperloop One har genomfört en lyckad testkörning av hyperloop på sin testbana i Nevadaöknen – den första i sitt slag.

Hyperloop One har byggt en prototyp av en passagerar- och fraktkapsel som är 8,5 meter lång och tillverkad i aluminium och kolfiber.
Hyperloop One har byggt en prototyp av en passagerar- och fraktkapsel som är 8,5 meter lång och tillverkad i aluminium och kolfiber.Foto: Hyperloop One

I veckan gick Hyperloop One, ett av bolagen som jobbar med att utveckla det supersnabba transportsättet hyperloop, ut med att man har gjort sin första skarpa testkörning. Den ägde rum inuti ett rör på bolagets 500 meter långa testbana i Nevadaöknen.

Testet genomfördes med en släde som svävar i vakuumröret med kraften från magnetisk levitation. Släden färdades framåt i 5,3 sekunder i en hastighet av drygt 112 kilometer i timmen. 

Röret är i full skala och körningen ska ha genomförts redan den 12 maj i år. Nästa steg i testet ska genomföras i en hastighet av över 400 kilometer i timmen, enligt ett pressmeddelande från Hyperloop One.

Den hastigheten är dock bara en bråkdel av vad hyperlooptransporter skulle gå i om de blir verklighet. Då är det meningen att de ska nå hastigheter över 1 000 kilometer i timmen.

Foto:

En skärmdump från videoklippet där Hyperloop One visar upp testet av släden som kör inne i vakuumröret i drygt 112 kilometer i timmen.

”Nära 200 ingenjörer, tillverkare, svetsare med flera har lagt tusentals timmars för att testet skulle bli lyckat”, skriver Hyperloop One i pressmeddelandet.

Se hela videoklippet här.

I veckan visade Hyperloop One för första gången också upp en prototyp av en passagerar- och fraktkapsel. Den är drygt 8,5 meter, tillverkad i aluminium och kolfiber, och har vissa likheter med en buss. I nästa test är det den som kommer att gå i röret.

Den mest kända konkurrenten till Hyperloop One är Hyperloop Transportation Technologies, HTT, också det baserat i Los Angeles. Än så länge har HTT inte visat upp något man har byggt, men har tidigare sagt att en skarp modell av en passagerarkapsel är under konstruktion.

Hyperloop One jobbar även med olika aktörer i Norden och har investerat i Ålandsbolaget FS Links. Tillsammans med en grupp av olika konsultbolag satsar Finland på att bygga ett forsknings- och utvecklingscenter för hyperloop i Salo. Samtidigt avvaktar Sverige för att se hur utvecklingen av hyperloop går.


Läs mer: Två amerikanska bolag i kampen om hyperloop 

Foto: Brian Vernor

På två olika sidor av Los Angeles, en dryg halvtimme ifrån varandra, ligger de två bolagen som tävlar om att bli först med att bygga en en kommersiell hyperloop. Gurneet Kaur är produktingenjör på Hyperloop One. Foto: Brian Vernor


 Läs också: Finland kör om Sverige med hyperloop 

Foto: Hyperloop One

Det amerikanska bolaget Hyperloop One har byggt en testbana i Nevadaöknen med ett rör som är 500 meter långt. Nu vill hyperloopaktörerna i Norden utveckla hyperloop vidare i form av en testbana i Salo, Finland. Foto: Hyperloop One


Fakta: Vad är en hyperloop?

Konceptet för hyperloop presenterades i augusti 2013 av Teslas och Space X:s grundare och vd Elon Musk i ett 57 sidor långt dokument.

En hyperloop kan närmast liknas vid rörpost, men för gods och passagerare som transporteras i en kapsel i slutna tunnlar. Kapseln svävar för att minska friktionen och i vakuumet i tunneln gör att i princip allt lufttryck försvinner.

Men det finns de som är skeptiska till om hyperloop är en realistisk och hållbar transportlösning. Framförallt är säkerheten en stor fråga.

Två bolag har byggt en testbana:

Det finns två bolag som har tagit fram en testbana för en hyperloop. Amerikanska Hyperloop One med en testbana i Nevadaöknen på 500 meter och holländska Hardt, som är det första europeiska hyperloop-bolaget och har en testanläggning med en tub på 30 meter.


Mer om hyperloop-bolagen i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/hitta.se-snyaagare-snalskjutspanetflixochhyperloop-race

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera