I veckan gick Hyperloop One, ett av bolagen som jobbar med att utveckla det supersnabba transportsättet hyperloop, ut med att man har gjort sin första skarpa testkörning. Den ägde rum inuti ett rör på bolagets 500 meter långa testbana i Nevadaöknen.
Testet genomfördes med en släde som svävar i vakuumröret med kraften från magnetisk levitation. Släden färdades framåt i 5,3 sekunder i en hastighet av drygt 112 kilometer i timmen.
Röret är i full skala och körningen ska ha genomförts redan den 12 maj i år. Nästa steg i testet ska genomföras i en hastighet av över 400 kilometer i timmen, enligt ett pressmeddelande från Hyperloop One.
Den hastigheten är dock bara en bråkdel av vad hyperlooptransporter skulle gå i om de blir verklighet. Då är det meningen att de ska nå hastigheter över 1 000 kilometer i timmen.
”Nära 200 ingenjörer, tillverkare, svetsare med flera har lagt tusentals timmars för att testet skulle bli lyckat”, skriver Hyperloop One i pressmeddelandet.
I veckan visade Hyperloop One för första gången också upp en prototyp av en passagerar- och fraktkapsel. Den är drygt 8,5 meter, tillverkad i aluminium och kolfiber, och har vissa likheter med en buss. I nästa test är det den som kommer att gå i röret.
Den mest kända konkurrenten till Hyperloop One är Hyperloop Transportation Technologies, HTT, också det baserat i Los Angeles. Än så länge har HTT inte visat upp något man har byggt, men har tidigare sagt att en skarp modell av en passagerarkapsel är under konstruktion.
Hyperloop One jobbar även med olika aktörer i Norden och har investerat i Ålandsbolaget FS Links. Tillsammans med en grupp av olika konsultbolag satsar Finland på att bygga ett forsknings- och utvecklingscenter för hyperloop i Salo. Samtidigt avvaktar Sverige för att se hur utvecklingen av hyperloop går.
Läs mer: Två amerikanska bolag i kampen om hyperloop
På två olika sidor av Los Angeles, en dryg halvtimme ifrån varandra, ligger de två bolagen som tävlar om att bli först med att bygga en en kommersiell hyperloop. Gurneet Kaur är produktingenjör på Hyperloop One. Foto: Brian Vernor
Läs också: Finland kör om Sverige med hyperloop
Det amerikanska bolaget Hyperloop One har byggt en testbana i Nevadaöknen med ett rör som är 500 meter långt. Nu vill hyperloopaktörerna i Norden utveckla hyperloop vidare i form av en testbana i Salo, Finland. Foto: Hyperloop One
Fakta: Vad är en hyperloop?
Konceptet för hyperloop presenterades i augusti 2013 av Teslas och Space X:s grundare och vd Elon Musk i ett 57 sidor långt dokument.
En hyperloop kan närmast liknas vid rörpost, men för gods och passagerare som transporteras i en kapsel i slutna tunnlar. Kapseln svävar för att minska friktionen och i vakuumet i tunneln gör att i princip allt lufttryck försvinner.
Men det finns de som är skeptiska till om hyperloop är en realistisk och hållbar transportlösning. Framförallt är säkerheten en stor fråga.
Två bolag har byggt en testbana:
Det finns två bolag som har tagit fram en testbana för en hyperloop. Amerikanska Hyperloop One med en testbana i Nevadaöknen på 500 meter och holländska Hardt, som är det första europeiska hyperloop-bolaget och har en testanläggning med en tub på 30 meter.
Mer om hyperloop-bolagen i Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/hitta.se-snyaagare-snalskjutspanetflixochhyperloop-race
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.