Investerarnätverket Connect Sverige – med omkring 500 medlemmar spridda över hela landet – har tagit tempen på investeringsklimatet under Covid-19-krisen.
Fortsätt att jobba för innovation och tillväxt, för intresset och kapaciteten att investera finns
Den sammantagna bilden är att marknaden fortsatt är stark och attityden positiv bland investerarna även om det också finns tecken på en viss försiktighet, konstaterar Therese Folkesson som är ansvarig för tillväxtkapital och investerarnätverk på Connect Sverige Region Öst.
Av de 205 investerare som svarade på enkäten fortsätter 24 procent att investera i startups precis som tidigare. 62 procent är mer avvaktande men fortsätter ändå att titta på case. 11 procent av de svarande har helt slutat att investera – även om de flesta räknar med att vara igång inom ett år.
Hur ska kapitalsökande startupbolag tolka resultatet av undersökningen?
”Fortsätt att jobba för innovation och tillväxt, för intresset och kapaciteten att investera finns. Som alltid är det viktigt att ha fokus på affären och att visa sin genomförandeförmåga. Sök investerare som kan bidra med mer än bara finansiering. Det är, som alltid, viktigt att hitta rätt investerare för just er”, säger Therese Folkesson.
Läs även: Statliga storinvesteraren: Dråpslag för kapitaltörstande startups
Hon säger också att man ska räkna med att det ta kan ta längre tid att samla in kapital än tidigare och att man därför ska se över olika finansieringsalternativ, såsom konvertibler exempelvis.
”Många investerare rekommenderar att dela upp finansieringen i milstolpar, konvertibler med mera. Med andra ord så finns pengarna, men man kan vara mer kreativ med att dela upp beloppen över tid”, säger hon.
Medlemmarna i nätverket investerar framför allt i bolag som vill ta in 2-10 miljoner kronor - det vill säga relativt tidiga faser.
I undersökningen har Connect Sverige inte tittat på vilka belopp som affärsänglarna är villiga att investera i nuläget. Men de 24 procent av investerarna som fortsätter enligt plan har båda kapitalet och strategin intakt, enligt Therese Folkesson.
Det kan också skilja sig också mellan olika branscher. , konstaterar hon.
”Sannolikt kan vissa få mer uppmärksamhet medan de branscher som just nu har det väldigt tufft har större utmaningar att attrahera kapital”, säger hon.
Läs även: Ängelinvesterarna: Krisen slår mot många startups – men är inte en techbubbla
Läs även: Hundratals svenska tillväxtbolag: Vi tappar intäkter – och varslar