Annons

Så hanterar de distansjobbet: ”Kan uppstå informationsfickor”

Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund är gäst i lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla. Han berättar hur man får distansjobbet att flyta på i coronatider och varför han inte stressar upp sig över att det drygt tioåriga bolaget aldrig har gått med vinst. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det ser ut som om en snabb brandutrymning skett på Epidemic Sounds kontor i Stockholm. Tröjor hänger kvar på vissa stolar och urdruckna kaffekoppar står på skrivborden, när arbetsplatsen tömts på folk i coronatider. Numera jobbar alla företagets omkring 400 anställda världen över hemifrån – även vd:n Oscar Höglund, som kommit till kontoret enbart för den här intervjun, och börjar med att berätta om de personliga utmaningarna i coronatider. 

”Det gäller att hitta balansen mellan livet, familjen det privata och jobbet just nu. Som entreprenör är man van vid att kalibrera det där hela tiden, men nu när jag är hemma mer gäller det att hitta balansen”, säger Oscar Höglund i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

Länk till acast

Med åtta kontor, och ett nionde på gång, världen över har musikbolaget som tillhandahåller en tjänst för produktionsmusik, genom åren lärt sig olika metoder för att arbeta och kommunicera digitalt. Det har varit en fördel när coronakrisen slog till, tycker Oscar Höglund. Även om han själv helst har fysiska möten och fram till nyligen reste mycket i tjänsten. 

”Fördelen nu är att man är extremt anträffbar, och jag som tenderar att vara tidsoptimist har inte kommit sent till ett enda möte”, skrattar Oscar Höglund.

Men även om vanan att jobba på distans fanns bland medarbetarna, behövde ändå informations- och beslutsvägar förtydligas. 

”Steg ett var att ta till sig all information och skapa ett nervsystem i organisationen så att alla nås av samma information samtidigt. Nu handlar det mer om att acklimatisera sig till den nya vardagen, och förstå hur vi skapar rutiner, social samhörighet, driv och fokus.”

Hur gör ni det? 

”Dels genom att kommunicera mycket. Det olyckliga med digital kommunikation är att det kan uppstå informationsfickor, där kanske bara 70 procent av medarbetarna får infon och det kan uppfattas som att det finns hierarkier. Men sedan är det den sociala dimensionen och där gör vi allt från att uppmana folk att dela bilder på sitt hemmakontor till att sätta upp olika tävlingar.”

Oscar Höglund är en av fem medgrundare till Epidemic Sound som startades för drygt tio år sedan. Sedan dess har bolaget vuxit till ett jättebolag för produktionsmusik och ljudeffekter, backat av riskkapitalbolag som EQT, Creandum och tidigare Paradox-vd Fredrik Wester. Enligt det senast tillgängliga bokslutet 2018 omsatte företaget 234 miljoner kronor, men hittills har bolaget aldrig gått med vinst. Någon som dock inte bekymrar vd:n.

”Det är skillnad på att vara ett snabbväxande bolag som inte går med vinst och ett som inte går med vinst men har en fungerande affärsmodell. Vi är en abonnemangstjänst, som är skalbar och finns över hela världen som dessutom har extremt bra koll på hur vi växer, var vi växer och hur lönsamheten ser ut.”

Vilka följder coronakrisen kommer att få på Epidemic Sound är dock svårt att sia om i dagsläget, men på kort sikt tror Oscar Höglund att det kan vara till bolagets fördel.

”Det står bortom allt tvivel att de kommande tre till sex månaderna kommer att vara den tid i människans historia då vi kommer att konsumera mest innehåll någonsin. I och med social distancing och att man jobbar hemifrån över hela världen kommer behovet av information, men också kommunikation, och att man vill söka tröst och samhörighet via streamingtjänster och musik att öka”, säger han och fortsätter:

”Så nu, mitt i stormens öga ser jag glaset snarare som halvfullt än halvtomt. Men det enda vi egentligen vet är att corona en dag kommer att blåsa över, vi kommer återgå till en ny normal och så får vi förhålla oss till det.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer