Hoppa till innehållet

Så har det gått för digitaliseringsminister Peter Eriksson

Sverige rankas ofta högt i listor över länder som leder digitaliseringen i världen. Men flera rapporter pekar nu på att Sverige är på väg nedåt i listorna och att fler initiativ krävs från politiskt håll för att stoppa raset. Di Digital har granskat Peter Erikssons tid som digitaliseringsminister. 

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).
Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).Foto: Noella Johansson/TT

Två år har gått sedan statsminister Stefan Löfven (S) tillsatte tidigare språkröret Peter Eriksson (MP) som bostads- och digitaliseringsminister i samband med en regeringsombildning.

”Vi måste se till att Sverige fortsätter vara ledande i att producera nya tjänster”, sa Peter Eriksson då om sitt nya uppdrag som digitaliseringsminister.

Di Digital har gått igenom Peter Erikssons arbete som digitaliseringsminister under de två år han suttit på posten. Genom en kartläggning av ministerns arbete kan vi se att han lyckats med en del, men också misslyckats med delar av målen han själv satt upp för digitaliseringen i Sverige.

Läs mer: Tunt med digitalt valfläsk inför valet 

Efter drygt ett år på posten sjösatte Peter Eriksson en digitaliseringsstrategi för att komma ett steg närmare riksdagens mål om att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Än så länge är man inte där. Sverige anses förvisso vara ett digitalt föregångsland, men enligt en rankning av konsultbyrån Boston Consulting Group från 2016 hamnar Sverige på plats nio i världen över ländernas digitalisering. Om man snart inte gör något drastiskt kommer Sverige år 2020 ramla ner till en tolfteplats. 

”Det finns saker vi måste bli bättre på. Den offentliga sektorn som helhet är ett exempel. Kommunernas och landstingens självsändighet ställer krav på när man ska göra snabba omställningar som digitaliseringen innebär”, säger Peter Eriksson.

I den digitala strategin för Sverige finns målsättningar, men konkreta förslag saknas. Det är också något som OECD kritiserar regeringen för i en rapport om digitaliseringen i Sverige som stod klar i juni i år.

Läs mer: Fiber, digital vård och AI – så vill partierna digitalisera Sverige

Målen i strategin är övergripande och handlar i mångt och mycket om att alla i Sverige ska kunna ta del av digitaliseringens fördelar. 

Ett mått att mäta inkluderingen på kan vara att se till internetanvändningen i Sverige. Enligt Internetstiftelsen i Sverige, IIS, använder i princip alla internet i dag. Men så har det varit under en längre tid och det faktumet kan knappast tillskrivas Peter Eriksson.

Dessutom visar IIS-undersökningen "Svenskarna och internet" från förra året att lågutbildade, arbetslösa och sjukskrivna känner sig mindre delaktiga i informationssamhället än personer med högre utbildning.

I regeringens bredbandsstrategi, som tagits fram av Peter Eriksson, är målet att 95 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s år 2020.

Men Post- och telestyrelsen anser inte att det kommer hända i den takt Peter Eriksson styrt utvecklingen. Enligt myndigheten är det mest troliga att upp till 90 procent av alla hushåll och företag kommer ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s om två år.

Trots det har man satsat en del pengar på området. Under Peter Erikssons tid lägger regeringen 4,25 miljarder kronor på bredband för gles- och landsbygd via landsbygdsprogrammet fram till 2020. Under förra mandatperioden låg totalsatsningen på 1,47 miljarder. Men det var den förra alliansregeringen som tog besluten om satsningarna, den här regeringen har bara genomfört dem.

Digitaliserings- och bredbandsstrategierna handlar om att länka ihop hela Sverige, menar ministern som också erkänner att det krävs mer av staten på flera områden.

”Man måste göra mer statliga investeringar, framför allt i fiber och mobila nät. Men också i den mjuka infrastrukturen där vi måste få in ordentliga resurser för att bygga upp ett system där de myndigheter som finns i Sverige är bättre sammankopplade”, säger Peter Eriksson.

Ett problem som överskuggat Peter Erikssons arbete som digitaliseringsminister och som kan vara en delförklaring till att målen inte riktigt nås, är att digitaliseringen går in i flera samhällsområden och därför sprids ut på olika departement, menar ministern. 

”Det är rätt så svårt med den ganska splittrade strukturen vi har med regeringen på det här området. Jag skulle vilja att regeringen under nästa mandatperiod tar ett mer samlat grepp kring frågorna för ett starkare ledarskap”, säger Peter Eriksson.

Har det varit splittrat att vara digitaliseringsminister?

”Ja, jag kan inte själv konkret lägga förslag inom så många områden. Man får arbeta indirekt genom att trycka på myndigheter och andra departement. Men ska man få till stånd verkstad och digitalisering på bred front, då måste man ta till lagstiftning.”

Digitaliseringsministern har också haft stora problem med att stå upp för de vallöften som Miljöpartiet tog fram inför valet 2014. Partiet ville riva upp FRA-lagen och legalisera privat fildelning, det har inte hänt under Peter Erikssons tid som minister. Han säger i stället att frågorna förskjutits och inte längre är aktuella.

Men Peter Eriksson har genomfört en rad andra satsningar. De som står ut är främst initiativet till en ny myndighet och AI-investeringar. Myndigheten ska koordinera digitaliseringen av kommunerna och landstingen, ett stort projekt som varit eftersatt. AI-satsningarna innebär investeringar på 500 miljoner kronor och tätare samarbeten med branschen. 

”Sverige måste klara av frågan om kompetens genom vidareutbildning. Där jobbar vi med AI-frågan och satsar rätt mycket resurser för att universiteten bland annat ska kunna ha möjligheten att driva på vidareutbildning för företag”, säger Peter Eriksson.

FAKTA: Det här har digitaliseringsministern varit med och genomfört, ett urval:

- Höjt anslagen för att förverkliga digitaliseringspolitiken, från 12 miljoner kronor 2016 till 72.8 Mkr 2018. Det handlar om exempelvis SCB:s årliga undersökningar, utbildningar inom digital kompetens och OECD-rapporten om Sveriges digitalisering.

- Gett Skolverket i uppdrag att digitalisera nationella proven, en kostnadsökning på 56 Mkr årligen fram till 2021.

- Satsningar på 20 Mkr per år fram till 2020 för att höja uppkopplingshastigheten från 1 till 10 Mbit/s i de hushåll som har rätt till stöd.

- Gett Post- och telestyrelsen 13 Mkr extra för säkerhetsarbete och försvarsinsatser gällande internet.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera