Hoppa till innehållet

Så hittar vi lösningar på extrema problem i en extrem tid

"Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse", skriver Fredrik Wass. 

Di Digitals bloggare Fredrik Wass.
Di Digitals bloggare Fredrik Wass.

Vi som människor och som samhälle har ställts inför extrema utmaningar i en extrem tid. Digitaliseringen skapar friktion mellan människor, kulturer, samhällen och åsikter. Donald Trump kandiderar till president med en sällan skådad faktaresistens som ideologisk grund och i många västländer växer extremistpartier genom att spela på den i grunden ofta naturliga rädslan för det okända, det nya, det annorlunda.

Vi måste återigen förstå våra mest grundläggande drivkrafter och hitta ett sätt att bygga förtroende mellan varandra, för våra institutioner och för vår psykiska och fysiska miljö.

Om vi inte lyckas kommer det redan inledda katastroftillståndet förvärras markant. Det är min slutsats efter att ha besökt The Conference i Malmö – en av Sveriges bästa konferenser för den som är intresserad av vad som händer i både den digitala och fysiska världen på en global och visionär nivå.

Här finns representanter från digitala jättar som Google likväl som några av de skarpaste tänkarna från hela världen inom områden som antropologi, arkitektur, ekonomi och förstås kommunikation.

Jag går igenom mina uppdateringar från veckans konferens och det är något som hela tiden bränner till, något som skymtas i ögonvrån och som finns som ett bakgrundsljud i alla föreläsningar jag ser och i alla diskussioner jag har. Det är som att en högfrekvent och nästan ohörbar siren ljuder i alla rum på The Conference. En varning.

Det är allvar nu. Vi måste hitta nya vägar för att bygga våra hus, utbilda våra barn, kommunicera med varandra, äta vår mat, köra våra bilar och omvärdera många av de världsförsämrande aktiviteter hela västvärlden sedan länge vant sig vid. Vi måste återerövra definitionen av vad det innebär att vara ett samhälle och vilken roll vi som individer ska ha i det. 

Digitaliseringen är en förbannelse och en förlösande välsignelse. Den ger utrymme åt populismen och att mobilisera faktaresistenta åsiktsbubblor likväl som den skapar utrymme för global samverkan och empati.

Vi har ”outsourcat” våra relationer och vår gemenskap till tekniklösningar och nätverk som fått en samhällsmässig monopolställning. De institutioner vi länge förlitat oss på är byggda utifrån en annan världsordning och har svårt att hantera den snabba förändringen. I mellanrummet ryms rädsla för det nya vilket leder till populism som underblåser oron. Det här är ett fenomen över hela världen.

Våra relationer och möten med andra människor baseras på algoritmer, precis som de tv-serier vi tittar på. Algoritmerna har en inbyggd moral och agenda.

Digitaliseringen gör det möjligt för oss att se perspektiv och höra röster vi inte är vana vid, inte håller med om eller inte kan förstå. Ett snabbt besök på Twitter gör oss smärtsamt medvetna om det. Det är en enorm utmaning att hitta sätt att hantera det.

Tricia Wang talar om ”perspective collision” och det är en av vår tids största utmaningar. Det är extremt obekvämt att ta in andras perspektiv fullt ut, men om vi ska kunna bygga ett hållbart samhälle med en ännu större grad av digitalisering finns det ingen annan väg. 

Shifting perspective with @triciawang. Brilliant talk at #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 1:35 PDT

Vi måste hitta metoder som gör att vi lättare kan ta till oss andra perspektiv, på individnivå men också på institutionell nivå. Lyckas vi inte kommer klyftorna att öka, misstänksamheten mellan människor förstärkas, friheten begränsas och rädslan för den andre permanentas.  

Jag är glad att jag uppfattade sirenen som ljöd under The Conference, då har vi åtminstone en chans att agera. För precis som arkitekten Indy Johar konstaterade så finns vår förmåga att skifta perspektiv och möjligheten att känna empati inom oss redan, eftersom vi är människor. 

Det handlar om att hitta sätt för att känna empati med de vi möter – på strukturell och individuell nivå. Då kan företagen göra bättre affärer, då kan samhället ta hand om sina medborgare och då kan vi dra nytta av digitaliseringens fördelar samt minska dess negativa effekter.

Human behavior helt enkelt.

Human behavior. #theconf

Ett filmklipp publicerat av Fredrik Wass (@fredrik.wass) Aug 16, 2016 kl. 12:35 PDT


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera