Annons

Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget

Zound Industries vd Pernilla Ekman och bolagets storägare och ordförande Tommy Jacobson.
Zound Industries vd Pernilla Ekman och bolagets storägare och ordförande Tommy Jacobson. Foto: Di/Press
Zound Industries förbereder en börsnotering med Carnegie som rådgivare. Hörlursbolaget har infekterats av en maktstrid och värderas till 2 miljarder kronor i gråhandeln. Men ägarna hoppas på mycket mer, enligt källor till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries krattar för vad som kan bli en notering eller en försäljning. Bolaget växer, är vinstdrivande och omsatte 1,4 miljarder kronor under 2017.

Flera källor uppger för Di Digital att Zound har anlitat Carnegie för att förbereda en notering. Parallellt letar investmentbanken efter en möjlig köpare, uppger källorna.

”Vi har inlett en process som kan leda till en börsnotering. Inga konkreta beslut är dock tagna och det är för tidigt att kommentera detta närmare”, säger Zounds vd Pernilla Ekman i ett uttalande.

I oktober slöt Zound ett 15-årigt licensavtal med Marshall, en viktig pusselbit i bolagets förberedelser. Varumärket väntades enligt uppgifter till Di Digital stå för 88 procent av bolagets försäljning under 2018.

I utbyte mot licenserna fick Marshall bland annat 5 procent av aktierna i Zound, en post som värderades till 68 miljoner kronor. Uppgörelsen värderade hela Zound till 1,4 miljarder kronor, vilket är samma nivå som under våren 2018.

Men i den privata aktiehandeln värderas Zound högre än så, kan Di Digital avslöja. Där ska aktien under hösten ha handlats för mellan 220 och 230 kronor, vilket i dag skulle ge ett bolagsvärde på, som högst, 2 miljarder kronor.

Enligt Di Digitals uppgifter önskar sig Zound en värdering på minst 3 miljarder kronor vid en affär. Det är drygt två gånger bolagets omsättning under 2017. Samma år gick Zound med 60 miljoner kronor i vinst.

Läs mer: Så mycket är Zound värt för Marshall

Ett återkommande problem för Zound är att Marshall är en så bärande del av bolagets försäljning. Under 2015 stod varumärket Urbanears för 22 procent av försäljningen, enligt interna handlingar som Di Digital tagit del av. Under 2018 väntades den siffran sjunka till 12 procent.

Därför blir det viktigt att Zounds nya produktlinje för Adidas, som ska börja säljas i år, blir en succé. De första produkterna, däribland hörlurar anpassade för sport och träning, ska liksom Marshall-linjen tillverkas och säljas under licens.

Zounds ordförande Tommy Jacobson kontrollerar 23 procent av Zound genom sina bolag Zenith Venture Capital och Varenne, enligt handlingar hos Bolagsverket. Finansmannen ska enligt en källa vilja sälja eller notera Zound så snart som möjligt.

”Tommy driver på för att få detta gjort ganska snart. Det är viktigt för investerarna i hans fonder”, säger källan.

Enligt flera uppgiftslämnare vill Tommy Jacobson hellre sälja Zound än att ta bolaget till börsen. Såväl utländska hårdvarubolag som återförsäljare av Zounds produkter vore tänkbara köpare. Sedan länge sker delar av Zounds produktion i Kina.

Under 2018 ska privat equity-bolaget Nordic Capital har lagt ett bud på Zound, uppger en källa. Planen var då att tillföra bolaget kapital och föra det till börsen. Budet, som sägs ha legat under 2 miljarder kronor, gick inte igenom.

Läs mer: Telia om högtalarlarmet från Kina: ”Finns mer att göra”

Telia äger 12 procent av Zound och har som strategi att inte äga aktier i andra noterade bolag. Man sålde exempelvis sin post i Spotify kort före bolagets listning i New York förra året.

En annan storägare är det franska riskkapitalbolaget Time, med 9 procent av aktiekapitalet, som investerade i Zound 2015.

Läs mer: Zounds ägarstrid är över

Bolagets medgrundare Konrad Bergström, som under sommaren 2018 förberedde och sedan lade ned ett bud på hela Zound, hade i december minskat sitt ägande till 3,6 procent.

”Jag hoppas att Zound hittar en ny ägare som ser potentialen och utvecklar bolaget på det sätt det förtjänar. Det kanske är genom en börsnotering eller en stor affär”, säger Konrad Bergström.

Di Digital har sökt Tommy Jacobson.

Läs mer: ”Uppköp av Zound mer troligt än notering”Foto:
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies