Epi Ludvik Nekaj drev tidigare en reklambyrå i New York, men ägnar nu sin tid åt organisationen Crowdsourcing week som han grundade för fem år sedan. Det är en kringresande konferens som gör nedslag i framför allt Europa och Asien.
Läs mer: Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå
Den här veckan är konferensen i Luleå och Vuollerim i Norrbotten. Att människor driver verksamheter tillsammans, exempelvis i kooperativ, är inget nytt. Den utveckling som intresserar Epi Ludvik Nekaj och Crowdsourcing week är när samarbetet överförs till digitala plattformar.
”Då blir världen väldigt liten och det blir möjligt att samarbeta med människor i hela världen. Då kan man producera lokalt, men sälja globalt”, säger Epi Ludvik Nekaj.
Läs mer: Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa
Det öppnar helt nya möjligheter för mindre orter, menar han.
”Det är inte längre så att om man bor Vuollerim finns bara de jobb som är tillgängliga i byn. Det kommer på ett helt annat sätt att finnas möjlighet att jobba med det man känner för var man än bor. Det är inte nödvändigt att flytta till stora städer för att utvecklas”, säger han.
Ett av de teman som diskuteras under dagarna i Norrbotten är just regional utveckling.
Möjligheterna för mindre städer är något som många av deltagarna, som till stor del består av representanter för kommuner och företag i norra Sverige, Norge och Finland, tagit fasta på.
Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag
”Jag ser att det här som ett sätt att hitta nya vägar att få hit investeringar”, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.
Redan för 20 år sedan började chefredaktörer och skivbolagsdirektörer känna effekterna av digitaliseringen.
”Men kraften i crowdsourcing är så mycket större”, säger Epi Ludvik Nekaj.
Crowdsourcing är ett paraplybegrepp, där även crowdfounding och delningsekonomi ingår.
I grunden handlar det om att en stor grupp människor på olika sätt samarbetar och bidrar via internet. När digitala plattformar kombineras med att många människor samarbetar och delar med sig av kunskap påverkas alla branscher.
Både transportsektorn och hotellbranschen utsätts redan via tjänster som Uber och Airbnb för stort förändringstryck.
Och fler står på tur.
”Näst ut är finans- och banksektorn, där det går fort nu. Men alla branscher kommer att påverkas. Det går inte att komma undan. Världen kommer att se väldigt annorlunda ut om tio år”, säger Epi Ludvik Nekaj.
Han menar att de stora traditionella företagen i många fall är illa rustade för de förändringar som väntar.
”En del företag ligger långt framme. Men min bedömning är att mer än hälften av världens största företag är tämligen oförberedda. Den nya tiden ställer krav som alla företag inte klarar, exempelvis en ökad öppenhet”, säger Epi Ludvik Nekaj.