Hoppa till innehållet

Ny stor undersökning: Så slår du dig in på miljardmarknaden

Den gigantiska kinesiska marknaden lockar många svenska detaljhandlare – men för att lyckas locka de kinesiska kunderna krävs ett helt annat tänk, menar Joakim Abeleen på Business Sweden. Mobilbetalningar och åsikter från influencers är två saker som väger tungt när kineserna handlar.

Gatuvy i Hongkong.
Gatuvy i Hongkong.Foto: Moa Kärnstrand

Organisationen Business Sweden har undersökt kinesiska konsumenters shoppingvanor, och vad som krävs av svenska detaljhandelsbolag för att lyckas på den kinesiska marknaden.

”Detaljhandeln har visat ett stort intresse av att etablera sig i Kina. Därför är det är viktigt för de svenska företagen att förstå den kinesiska konsumenten, det är en komplex och annorlunda marknad”, säger Joakim Abeleen, kontorschef på Business Sweden i Peking.

Rapporten är bland annat baserat på intervjuer med 1.500 konsumenter från de fyra storstäderna Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen.

”Det är de städer som är mest ekonomiskt utvecklade, och också de städer där svenska företag oftast börjar när de etablerar sig i Kina.”

Sex huvudpunkter lyfts fram som extra viktiga: att finnas på flera olika plattformar, möjligheten att betala med sin mobiltelefon, kvalitativa produkter, individanpassade lojalitetsprogram, betyg från influencers och miljömedvetenhet.

”Alla sex punkter är kritiska men vissa är mer basala än andra. Hanterar du till exempel inte mobilbetalningar får du inga köpare”, säger Joakim Abeleen.

En stor majoritet av konsumenterna, 82 procent, sköter sina betalningar via olika betalappar. För svenska företag skulle det innebära att appar som Alipay och Wechat Pay, de två dominerande aktörerna i Kina, måste finnas som betalningsalternativ.

”Samarbetar man med större plattformar i Kina finns redan de här betalningsmetoderna på plats. Om man däremot är en egen butik så måste man aktivt ta beslutet att införa det här. Samma sak gäller för butiker i Sverige, när kineser kommer hit på semester vill de kunna betala genom mobilen”, menar Joakim Abeleen.

Kina har världens största onlinemarknad när det kommer till detaljhandel. Värdet på marknaden beräknas uppgå till över 4.000 miljarder kronor – 1,5 gånger mer än den europeiska.

Samtidigt är det bara 16 procent av de tillfrågade konsumenterna som uppger att de bara handlar genom digitala kanaler. Värdet av att erbjuda shopping både online och i fysisk butik väger alltså tungt hos de kinesiska köparna.

”Den fysiska handeln är fortfarande överordnad e-handeln, även om e-handeln ökar i Kina. Däremot är det lättare att etablera sig genom e-handeln, men då har kunden inte heller möjlighet att känna på produkten. Eftersom kvalitet är det attribut som har störst betydelse vid ett köp är det en viktig del av processen.”

Där kommer betydelsen av influencers in i bilden. Kan kunderna inte inspektera produkten på egen hand använder de sig i stället av recensioner och åsikter från influencers för att skapa sig en bild. 81 procent av de tillfrågade kineserna uppgav att de tar del av andras åsikter innan de själva köper produkten.

”I Kina finns det nischade microinfluencers. Det gäller att synas även i de kanalerna, annars når man inte kunderna.”

Många konsumenter utgår även från hur miljövänligt ett visst företag eller märke är när de väljer produkt. Där har de svenska aktörerna ett försprång, 41 procent av de kinesiska konsumenterna associerar svenska märken med hållbarhet. Däremot är de inte villiga att betala extra för ekovänliga varor.

”Det handlar om att lyfta miljömedvetenheten i varumärkesbyggandet och att kommunicera det. Då blir du mer attraktiv. Men än så länge är det svårt att ta betalt för miljöfaktorn. I stället är det andra faktorer, som kvalitet, man kan ta betalt för”, säger Joakim Abeleen.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera