Organisationen Business Sweden har undersökt kinesiska konsumenters shoppingvanor, och vad som krävs av svenska detaljhandelsbolag för att lyckas på den kinesiska marknaden.
”Detaljhandeln har visat ett stort intresse av att etablera sig i Kina. Därför är det är viktigt för de svenska företagen att förstå den kinesiska konsumenten, det är en komplex och annorlunda marknad”, säger Joakim Abeleen, kontorschef på Business Sweden i Peking.
Rapporten är bland annat baserat på intervjuer med 1.500 konsumenter från de fyra storstäderna Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen.
”Det är de städer som är mest ekonomiskt utvecklade, och också de städer där svenska företag oftast börjar när de etablerar sig i Kina.”
Sex huvudpunkter lyfts fram som extra viktiga: att finnas på flera olika plattformar, möjligheten att betala med sin mobiltelefon, kvalitativa produkter, individanpassade lojalitetsprogram, betyg från influencers och miljömedvetenhet.
”Alla sex punkter är kritiska men vissa är mer basala än andra. Hanterar du till exempel inte mobilbetalningar får du inga köpare”, säger Joakim Abeleen.
En stor majoritet av konsumenterna, 82 procent, sköter sina betalningar via olika betalappar. För svenska företag skulle det innebära att appar som Alipay och Wechat Pay, de två dominerande aktörerna i Kina, måste finnas som betalningsalternativ.
”Samarbetar man med större plattformar i Kina finns redan de här betalningsmetoderna på plats. Om man däremot är en egen butik så måste man aktivt ta beslutet att införa det här. Samma sak gäller för butiker i Sverige, när kineser kommer hit på semester vill de kunna betala genom mobilen”, menar Joakim Abeleen.
Kina har världens största onlinemarknad när det kommer till detaljhandel. Värdet på marknaden beräknas uppgå till över 4.000 miljarder kronor – 1,5 gånger mer än den europeiska.
Samtidigt är det bara 16 procent av de tillfrågade konsumenterna som uppger att de bara handlar genom digitala kanaler. Värdet av att erbjuda shopping både online och i fysisk butik väger alltså tungt hos de kinesiska köparna.
”Den fysiska handeln är fortfarande överordnad e-handeln, även om e-handeln ökar i Kina. Däremot är det lättare att etablera sig genom e-handeln, men då har kunden inte heller möjlighet att känna på produkten. Eftersom kvalitet är det attribut som har störst betydelse vid ett köp är det en viktig del av processen.”
Där kommer betydelsen av influencers in i bilden. Kan kunderna inte inspektera produkten på egen hand använder de sig i stället av recensioner och åsikter från influencers för att skapa sig en bild. 81 procent av de tillfrågade kineserna uppgav att de tar del av andras åsikter innan de själva köper produkten.
”I Kina finns det nischade microinfluencers. Det gäller att synas även i de kanalerna, annars når man inte kunderna.”
Många konsumenter utgår även från hur miljövänligt ett visst företag eller märke är när de väljer produkt. Där har de svenska aktörerna ett försprång, 41 procent av de kinesiska konsumenterna associerar svenska märken med hållbarhet. Däremot är de inte villiga att betala extra för ekovänliga varor.
”Det handlar om att lyfta miljömedvetenheten i varumärkesbyggandet och att kommunicera det. Då blir du mer attraktiv. Men än så länge är det svårt att ta betalt för miljöfaktorn. I stället är det andra faktorer, som kvalitet, man kan ta betalt för”, säger Joakim Abeleen.