Hoppa till innehållet

Så kommer Facebooks nya jättecampus se ut

Techjättarna i Silicon Valley gillar sina stora campusområden där de kan skämma bort sina anställda så att de stannar längre på jobbet. Näst ut med ett nytt bygge är Facebook.

En skiss av det som kan bli Facebooks nya campus i Menlo Park, Kalifornien.
En skiss av det som kan bli Facebooks nya campus i Menlo Park, Kalifornien.Foto: Facebook

(Di Digital/Silicon Valley) Två år har gått sedan Facebook flyttade in i sitt jättecampus i Menlo Park, Kalifornien, med kontorslokaler på nära 40 000 kvadratmeter.

2015 köpte också techjätten en tomt och byggnader med det som förut var Menlo Science & Technology Park bakom sitt nuvarande campus. Nu har bolaget gått ut med officiella planer kring vad man vill bygga där.

Förutom kontorslokaler vill Facebook bygga 1 500 bostäder och ett köpcenter med matvarubutik, apotek och olika affärer på över 11 000 kvadratmeter, berättar bolaget i en bloggpost

Foto: Facebook

Kontorslokalerna ska vara över 160 000 kvadratmeter, det vill säga mycket större än på det nuvarande campuset. Men om det bara är Facebook som kommer att husera där är ännu oklart. 

Facebook planerar även att förbättra lokaltrafiken i Menlo Park med ett ”transit center”. Silicon Valley har stora trafikproblem, vilket bolaget vill hjälpa till med.

”Regionens misslyckande att fortsätta investera i transportinfrastruktur i takt med tillväxten har lett till trafikstockning och förseningar”, skriver man i bloggposten.

Läs också: Facebook satsar på AR och VR 

Det nya området går under namnet ”Willow Campus” och ska vara öppet för allmänheten. Techjättarna har kritiserats för att inte ta hänsyn till den befintliga miljön och invånarna i städerna där de anlägger sina jättecampus. 

Foto: Facebook

Facebook har valt att fokusera på att man investerar i Menlo Park med det nya campuset, säkerligen ett försök att stävja kritiken.

Om bygget går som Facebook vill beräknas delar av det vara klart år 2021, men kontorslokalerna kommer inte att ersätta Facebooks nuvarande campus. 

Läs också: Facebook rear ut Oculus Rift 


Apple bygger också ett nytt campus i Silicon Valley och det pratade vi om i förra veckans avsnitt av Digitalpodden. Lyssna på det här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesnyasupercampus-uber-3sverigeochexit-aret2017

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera