Annons

Så kontrollerar han Northvolt – ihop med bankjätten

Northvolts vd Peter Carlsson.
Northvolts vd Peter Carlsson. Foto: Jesper Frisk
Grundartrion och Goldman Sachs har makten över styrelsen. I Northvolts hemliga orderbok finns en storskalig order från Volkswagen, enligt Di:s uppgifter. ”Vi var lite oroliga för hur andra biltillverkare skulle reagera”, säger vd:n Peter Carlsson till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den första delen av Northvolts batterifabrik i Skellefteå har enligt bolaget fullt tecknad produktion mellan 2022 och 2027.

Men vilka beställare som står i orderboken på över 120 miljarder kronor är fortfarande hemligt.

”Vi kan inte gå in på detaljer. Bil- och transportindustrin är van att ta kraftfulla steg i sin försörjningskedja. Det gör att vi har en ganska stor vikt mot den industrin.”

Enligt våra uppgifter har Volkswagen lagt en mycket stor order. Är ni för beroende av dem som både finansiär och kund?

”Vi tycker att vi har hittat en bra balans i att vi både har en stark grupp finansiella investerare och en grupp industriella. Vi var lite oroliga för var hur andra biltillverkare skulle reagera på om någon konkurrent investerade. Men det har vi fått bra feedback kring.”

Hur många andra biltillverkare i Volkswagens storlek har lagt ordrar?

”Det kan jag inte kommentera.”

Är det flera andra?

”Det är fler än Volkswagen.”

Volkswagen kommer att äga omkring 20 procent av aktierna Northvolt när transaktionen är stängd.

Men det är Goldman Sachs och bolagets tre grundare – Peter Carlsson, Paolo Cerruti och Harald Mix – som har kontrollen.

Detta enligt en färsk anmälan till Konkurrensverket som Di Digital har tagit del av. Det rör sig inte om en majoritet av aktierna, utan om kontroll över styrelsen.

”Vi tillsätter tillsammans fem av åtta ledamöter”, säger Peter Carlsson.

Ni sa att ni ville ta in 1,5 miljarder euro. Anser du att ni har lyckats med det?

”Ja, det gör jag.”

Hittills består finansieringen till drygt 70 procent av en nyemission, resten lån. Hur ser fördelningen ut när allt är offentligt?

”Exakt hur kan jag inte svara på. Men vi kommer bygga på lånesidan med pengar från bankkonsortier och till exempel exportgarantier.”

Enligt våra uppgifter sökte du kapital hos svenska industrifamiljer i början. Ingen av dessa är med. Hur ser du på det?

”Vi har ju sedan dag ett pratat med väldigt många olika typer av finansiärer. Jag vill inte gå in på vilka exakt. Det är klart att när man ska ta in såhär mycket kapital kommer man att träffa väldigt mycket folk. Så är det.”

Bortsett från råvarorna kommer våra kostnader att vara lägre än våra konkurrenters

Northvolt sålde sina första batteripaket under andra kvartalet. Kund var verkstadsbolaget Epiroc och den mindre anläggningen i Västerås stod för produktionen.

Dessa batterier rymde dock inte Northvolts egna battericeller, som börjar säljas först nästa år.

Till 2022 vill Northvolt kunna återvinna alla delar av sina batterier, säger Peter Carlsson.

”Tanken är att vi krossar batteriet och maler ned det till pulver. Sedan använder vi en hydrometallurgisk process för att separera materialen från varandra. Vi kan då stoppa tillbaka detta eftersom vi har en vertikalintegration, där vi själva blandar det aktiva råmaterial som vi använder.”

Ni pratar om hållbarhet som en konkurrensfördel. Konkurrerar ni också med pris?

”Pris måste vi möta. Det är tuffa priskrav i dessa stora ordrar från bilindustrin. Men vi konkurrerar inte på att vara betydligt lägre prissatt än våra konkurrenter. Det är helheten det handlar om.”

Peter Carlsson menar att Northvolts ”processkostnader” – där kostnader för arbetskraft, el och avskrivningar ingår – kommer att ligga lägre än konkurrenter som kinesiska CATL.

”Våra elkostnader ligger ungefär på en fjärdedel av vad CATL har i Kina. Bortsett från råvarorna kommer våra kostnader att vara lägre än våra konkurrenters.”

Ni blickar ofta mot 2030. Kommer litiumjonbatterier att vara relevanta då?

”Jag tror absolut att litiumjon kommer att vara relevanta då. Det är en ganska lång cykel på batterier. De batterier vi säljer nu sätter vi i bilar 2022 eller 2023. Då räcker de till 2029 eller 2030.”

Förbereder ni tillverkning av andra sorters batterier?

”Någonstans längre fram kommer vi troligtvis att gå från flytande till fasta elektrolyter. Vi har tagit in personer som har forskat på detta och gjort vissa förberedelser i Västerås för att kunna jobba med detta. Men den här industrin har också historiskt varit överoptimistisk kring hur ny teknik kan industrialiseras och göras kostnadseffektiv. Historiskt har den utvecklats med 5–8 procents förbättring år till år.”

Ni har 300 anställda nu. Pratar du fortfarande med alla som anställs här?

”Ja, det gör jag.”

Hur länge kan du göra det?

”Jag kommer nog inte kunna göra det. Men för mig är det viktigt att de får träffa mig, och att jag får en känsla för de här personerna.”

Gjorde Elon Musk samma sak?

”Han ägnade också väldigt mycket tid åt rekrytering. Det var en viktig princip, att avsätta ganska mycket tid till att bygga teamet.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer