Annons

Så många betalar för Deezer i Sverige

Deezers Mathieu Molinero och Alex Esser på besök i Stockholm.
Deezers Mathieu Molinero och Alex Esser på besök i Stockholm. Foto: Jack Mikrut
Efter att ha tagit in närmare en miljard kronor vill den franska musiktjänsten Deezer nu växa på den svenska marknaden. Men än så länge går det trögt. Bolaget har färre än 50 000 betalande prenumeranter i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Musiktjänsten Deezer lanserades i Frankrike 2007 och har, enligt uppgifter från bolaget, sex miljoner betalande användare världen över. Med ett kontor i Malmö och ett samarbete med mobiloperatören Tre, där tjänsten erbjuds till ett rabatterat pris, hoppas man nu få fart på tillväxten.

”Spotify leder självklart här, men de senaste sex till nio månaderna har vi haft en tillväxt på 28 procent per månad”, säger Mathieu Molinero, chef för affärsutveckling för Europa, Afrika och Mellanöstern på Deezer, när Di Digital träffar honom i Stockholm.

Läs även: Musiktjänsten Deezer tar in närmare en miljard

I jämförelse med Spotifys 30 miljoner användare är Deezer en betydligt mindre spelare, inte bara i världen i stort utan även i Sverige. 

”I Sverige växer vi mer än marknaden i stort och om vi fortsätter på samma kurva så kommer vi att ha 10 000 nya kunder per månad till sommaren”, säger Mathieu Molinero.

Mathieu Molinero vill inte gå in på hur många betalande prenumeranter Deezer har i Sverige, men med en genomsnittlig tillväxt på 28 procent och färre än 10 000 nya kunder i månaden, har Deezer som mest 36 000 betalande kunder i Sverige i dag.

Källor på Deezer bekräftar för Di Digital att antalet prenumeranter i Sverige är under 50 000. Nordenchefen Alex Esser avböjer att kommentera uppgifterna.

Deezer påstår sig ha den största katalogen med 40 miljoner låtar, vilket är fler än vad konkurrenterna har. Enligt Alex Esser har bolaget även andra tjänster som lockar.

”Vi tror att den svenska marknaden är så pass mogen att personer är redo att välja mellan olika tjänster. Vi har exempelvis mycket mer ljudinnehåll, vi har 40 000 podcasts och vi sänder direktsända kommentarer till premier league-matcher. Så det är inte bara musik”, säger Alex Esser.

Spotify-konkurrenten, vars vd är MTG-veteranen Hans-Holger Albrecht, tog in 935 Mkr i januari för att fortsätta utveckla sin tjänst.

Som Di Digital har rapporterat har bolaget nyligen skrivit på ett samarbetsavtal med kinesiska Huawei, vilket betyder att musiktjänstens app kommer att förinstallerad på Huaweis telefoner som säljs i Europa, Sydamerika, Mellanöstern, Nordafrika, Ryssland och i Sydostasien.

Enligt Alex Esser är Deezer även i startgroparna för ytterligare samarbeten i Sverige. 

Men med lanseringen av musiktjänster som Apple Music har konkurrensen mellan aktörerna ökat. Det är däremot inte ett problem på kort sikt, enligt Mathieu Molinero.

”Just nu är kakan stor nog för alla. Men på samma gång är det viktigt att vara en del av toppskiktet. Det kommer inte bli en vinnare som tar allt, men det kommer inte heller bli en marknad med tio spelare. Vi kommer behöva finnas bland de topp tre.”

Läs även: Så många betalar för Spotify i Frankrike

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies