Hoppa till innehållet

Så många miljoner drog spelbolagen in

Det har varit en rapportintensiv vecka för den svenska spelsektorn som bjöd på ett blandat sifferfacit. Kvartalssiffrorna hamnade dock i skymundan av ett tronskifte på Paradox och THQ Nordics miljardaffär. 

Från vänster: Lars Wingefors, vd för THQ Nordic, Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment, Fredrik Wester, vd för Paradox, Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.
Från vänster: Lars Wingefors, vd för THQ Nordic, Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment, Fredrik Wester, vd för Paradox, Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.Foto: Di/Press

Den svenska spelsektorn har varit glödhet de senaste åren och i veckan var det dags för flera av Sveriges största noterade spelbolag att bekänna färg. 

Först ut var Paradox vars kvartalsrapport hämnade i skymundan av att bolagets vd och storägare Fredrik Wester lämnar vd-stolen för att bli arbetande styrelseordförande.

Ny vd från och med augusti blir Ebba Ljungerud som i dag är kommersiell chef på Kindred och även sitter i Paradox styrelse. 

I sin nya roll kommer Fredrik Wester fokusera mer på strategiska tillväxtfrågor. 

”Jag ska dels ägna mig åt bevisad innovation, som mobilspel. Det är ju största kategorin på spelmarknaden men utgör bara ett par procent av vår omsättning”, sa Fredrik Wester till Di Digital i samband med tronskiftet. 

Läs mer: Tronskifte på Paradox 

Av rapporten framgick det även att Paradox planerar att släppa det första mobilspelet från bolagets interna mobilsatsning under 2018. 

THQ Nordic, som rapporterade på onsdagsmorgonen, ville inte vara sämre. Strax efter att rapporten publicerats meddelade THQ även att bolaget förvärvar tyska Koch Media för totalt 1,2 miljarder kronor på kontant och skuldfri basis. 

”Det är ett billigt förvärv till den potentiella intäkts- och ebit-nivån som det här bolaget borde kunna leverera på under de kommande åren. Koch Media har vad som ser ut att vara flera starka spelsläpp framöver”, sa Kristoffer Lindström, analytiker på Redeye, om köpet. 

Podd: Uppköpsvåg bland börsens spelbolag 

När det kommer till de faktiska kvartalssiffrorna redovisade Paradox en omsättning på 222 miljoner kronor under det fjärde kvartalet vilket kan jämföras med 198 Mkr under samma kvartal 2016. Nettoresultatet uppgick till 68,8 Mkr vilket var i linje med samma period året innan. Aktien backade 2,1 procent på rapportdagen, men steg kraftigt på onsdagen och torsdagen. 

THQ Nordics omsättning landade i sin tur på 255 Mkr. Ett lyft på 99 procent eller 127 Mkr jämfört med året före. Nettoresultatet kom in på 73,4 Mkr vilket kan jämföras med 38 Mkr under samma kvartal 2016. Aktien rusade med 42,3 procent på onsdagen. 

Starbreeze senaste kvartalssiffror bjöd i sin tur på betydligt dystrare läsning då nettoresultat landade på minus 63 Mkr vilket kan jämföras med en vinst på 30,2 Mkr året före. Kvartalet tyngdes även av en nedskrivning på 20,2 Mkr då försäljningen av RAID: World War II varit en besvikelse.

Nettoomsättningen landade på 104 Mkr vilket kan jämföras med 99,4 Mkr under samma period året före. Aktien backade med 2,9 procent på rapportdagen.

Läs mer: Experten om THQ-affären: ”Ett billigt förvärv” 

Sist ut var G5 Entertainment som på fredagen redovisade intäkter på 356,8 Mkr vilket var en ökning på 93 procent jämfört med samma kvartal året före och i linje med de preliminära siffror bolaget presenterade i början av januari. 

I samband med att bolaget presenterade sina preliminära intäktssiffror flaggade bolaget även för att marknadsutgifterna var betydligt högre än tidigare. På fredagen stod också klart att G5:s försäljnings och marknadsföringskostnader steg med 147 procent till 124,6 Mkr. 

Rapporten fick ett kyligt mottagande av aktiemarknaden och aktien hade strax innan klockan 11 på fredagen rasat med 7,8 procent. 

Totalt omsatte de fyra spelbolagen 938 Mkr under kvartalet vilket var en ökning med 53,7 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera