Annons
Spotifys vd Daniel Ek.

Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Lagerflöde – från komplexitet till enkelhet SPONSRAT AV Visma

Jordan Belfort, tidigare aktiemäklare, känd från filmen Wolf of Wallstreet

”Wolf of Wall Street” om kryptotrenden: ”Största bedrägeriet någonsin”

Gigstrs vd Rasmus Solholm

Ställde om till bemanningsapp – omsatte 21 miljoner första året

Bofink vill optimera bolån – tar in namnkunnigt kapital

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek. Foto: Joey Abrait
På hög politisk nivå motarbetar Spotify åtgärder som ska minska skatteplanering, kan Di Digital avslöja. På flera håll i världen hotar nya skatter att slå mot streamingjättens lönsamhet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify har engagerat sig i flera politiska frågor de senaste åren. Bostadsbristen, beskattningen av personaloptioner och behovet av utbildade programmerare har fått Martin Lorentzon och Daniel Ek att ställa offentliga krav på svenska politiker.

Men det finns också frågor som Spotify (NTL), som har sitt moderbolag i Luxemburg och är på väg att börsnoteras i New York, driver bakom kulisserna.

Tillsammans med några av världens största techbolag motverkar Spotify aktivt åtgärder som är avsedda att förhindra skatteflykt, kan Di Digital avslöja.

Streamingbolaget tar strid mot länder som Indonesien, Malaysia, Australien och andra länder som vill få en bit av kakan när miljontals invånare använder internetjättarnas tjänster. Spotify vill inte att enskilda länder agerar på egen hand utan att industriländernas samarbetsorgan OECD ska samordna beskattningen först.

I början av juli 2016 skriver Spotifys skattechef Jens Svolgaard ett brev till svenska finansdepartementet. Det gäller en fråga som Spotify anser ”bör resas på politisk nivå”.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern

Problemet är att ”fler och fler länder tar saken i egna händer” när de ska beskatta utländska företag, skriver han. Specifikt hänvisar Jens Svolgaard till ett indonesiskt lagförslag som riskerar att markant öka skattenotan för utländska internetföretag.

Tar saken i egna händer

Indonesien vill nämligen att bolag som Spotify, Amazon eller Netflix – som bedriver sin försäljning i många länder via internet utan att ha skattepliktiga dotterbolag på varje marknad – ska skatta i landet. Sverige borde vara med och motverka den typen av initiativ, skriver Spotify-chefen i sitt brev.

Spotify vill till en början* inte kommentera sina lobbyinsatser men finansdepartementet bekräftar bolagets oro.

”Spotify vill uppmärksamma oss på att det här arbetet är viktigt och att det är många länder som redan nu lagstiftar för att kunna beskatta den digitala ekonomin”, säger departementsrådet Ingela Willfors.

Det pågår en huggsexa mellan olika länder

Multinationella företag som Starbucks och Apple har de senaste åren mottagit skarp kritik för sin skatteminimering i Europa. Flera länder har därefter börjat göra anspråk på de internationella storbolagens vinster.

”Det pågår en huggsexa mellan olika länder som vill ha sin del av den här skattekakan”, säger Claes Hammarstedt, internationell skatteexpert på Svenskt Näringsliv.

Läs mer: Så lite skattar internetjättarna i Sverige

OECD:s Beps-projekt, som syftar till att minska vinstförflyttning genom avancerad skatteplanering, har inspirerat flera länder att ta saken i egna händer.

”Beps har lett till att en del länder tycker att de har en stark rätt att beskatta betalningsströmmarna”‚ säger Bertil Wiman, professor i finansrätt vid Uppsala universitet.

Det är den typen av åtgärder Spotify nu försöker motverka.

Daniel Eks bolag gör det ihop med det Silicon Valley-baserade lobbyorganet Digital Economy Group, som hemlighåller sin medlemslista. Sammanslutningen säger sig dock representera ledande amerikanska och icke-amerikanska techbolag.

Internetjättarna vill dels hindra att länder på egen hand beskattar digitala företag, och dels påverka OECD:s vägledande arbete på området, som ännu inte är avslutat.

Läs mer: Spotify-anställda hotas av utvisning

För Spotify, som efter tio år på marknaden aldrig har redovisat vinst, kan de nya skatterna utgöra ett hinder på vägen mot lönsamhet.

Spotify kan nämligen hindras att dra av viss eller all försäljning världen över mot de kostnader bolaget har i länder som Sverige.

En sådan typ av beskattning kan slå oerhört hårt mot de bolagen

”Det som är problemet är att en nystartad verksamhet har en massa kostnader. I ett uppstartsskede kan en sådan typ av beskattning slå oerhört hårt mot de bolagen”, säger Ingela Willfors på finansdepartementet.

Spotifys lobbyinsatser runt om i världen har gett "varierade resultat", enligt skattechefen Jens Svolgaard. Men Ingela Willfors säger att den svenska regeringen förstår Spotifys ståndpunkt i frågan.

”Den svenska inställningen är att det inte är särskilt bra med den här typen av beskattning av den digitala ekonomin. Innan enskilda länder agerar bör man kartlägga situationen internationellt och se vad som behöver göras”, säger hon.

Di Digital även sökt en representant för Digital Economy Group.

* Efter Di Digitals publicering lämnar en talesperson för Spotify följande kommentar:

"Spotify är stolta över att betala sina skatter och arbetar aktivt med regeringar och internationella organisationer över hela världen, inklusive OECD, för att hjälpa dem att eliminera aggressiv skatteflykt. Att sätta en global skatteram som stöder tillväxten av den digitala ekonomin samtidigt som alla multinationella företag betalar sin skäliga andel av skatter, är avgörande för alla länder. Vi behöver regler som är överenskomna och enhetligt tillämpade. Därför stöder vi OECD: s BEPS-initiativ för att skapa konsensus bakom ett sammanhängande globalt skattesystem som främjar innovation."


Här är några av skatterna som kan slå mot techjättarna:

  • Malaysia och Indien överväger att beskatta intäkter från tjänster som säljs över nätet utan möjlighet för bolagen att dra av sina kostnader.
  • I Indonesien, en stor marknad med drygt 50 miljoner smartphone-användare, kan företag som säljer över nätet bli tvungna att registrera ett beskattningsbart dotterbolag för att kunna sälja en enda prenumeration.
  • Vinster som skickas ut ur Storbritannien bestraffas sedan 2015 med en såkallad ”Google-skatt” på 25 procent. Nyligen godkände parlamentet i Australien en liknande skatt.

Läs den andra delen i Di Digitals granskning:

Foto:

Här har Daniel Ek ett brevlådebolag

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post