Hoppa till innehållet

Så mycket arbetar startup-grundarna

Att det är en tuff uppgift att driva bolag vet nog de flesta. Men hur mycket behöver man arbeta? Di Digital kan nu visa precis hur mycket tid grundarna lägger ned.

Hur mycket arbetar en startup-grundare? Mycket, visar Di Digitals undersökning.
Hur mycket arbetar en startup-grundare? Mycket, visar Di Digitals undersökning.

Den lagstadgade arbetstiden i Sverige är 40 timmar per vecka. Till det kommer helgdagar, sjukdagar och annat som sänker den faktiska arbetstiden ned mot 31 timmar. Men så ser det sällan ut för entreprenörer. 

Di Digital har frågat drygt 200 bolagsgrundare hur mycket de arbetar. Nio av tio uppger att de jobbar 40 timmar eller mer en vanlig vecka. En av tre arbetar över 60 timmar, en vanlig vecka.

”Man jobbar nästan jämt. 60-70 timmar i veckan är inte ovanligt för oss”, säger Katharina Welin, grundare av företaget Happytail.

Läs mer: King-grundare investerar i hund-app

Den genomsnittliga arbetstiden för en startup-grundare är, enligt dem själva, 52 timmar i veckan. Men det är en sanning med modifikation. Dels för att vi har räknat lågt (läs gärna hur vi tagit fram statistiken), dels för att startup-grundarna ofta arbetar även på helgdagar och har kortare semester än anställda.

”Jag är väl aldrig riktigt ledig. Med det är kanske tre veckor om året som jag inte är på kontoret och går ned i arbetstid”, säger Viktor Sellman, grundare och vd för bolaget Sportlala.

Om man tar in pengar blir det kanske annan ambitionsnivå och mer press. Vi investerare ligger ju på och vill se resultat.

När man delar upp bolagen i de som tagit in extern finansiering och de som inte gjort det märks en tydlig skillnad. Bolagsgrundare som inte tagit in finansiering arbetar i snitt 48,4 timmar per vecka. De som tagit in finansiering ligger i snitt på 55,6 timmar per vecka.

”Om man tar in pengar blir det kanske annan ambitionsnivå och mer press. Vi investerare ligger ju på och vill se resultat. Jag har kontakt med mina vd:ar varje vecka”, säger Lars Lindgren, affärsängel och investerare i flera startupbolag.

Hur reagerar du när du ser att ”dina” grundare arbetar väldigt mycket?

”När det finns risk att grundaren jobbar för mycket säger jag till att de måste boka av en vecka och ta semester. Det är viktigt att man som investerare har koll på hur de fungerar så att de inte bränner ut sig”, säger Lars Lindgren.

Men hur skulle du reagera om grundaren av ett bolag som du investerat i arbetade 20 timmar i veckan?

”Det har faktiskt aldrig inträffat. Men om jag ringer vid klockan 17 och de inte svarar på mobilen blir jag lite förvånad. Jag ringer inte efter 21 på kvällen men ringer ofta på helger och man förväntar sig i alla fall att de svarar. Så det är lite tveeggat, å ena sidan vill man inte att de jobbar för mycket, å andra sidan vill man kunna få tag på dem”.

Läs mer: Så mycket tjänar startupgrundarna i Sverige

I undersökningen har Di Digital också tittat på hur arbetstiden förändras beroende på hur länge bolaget funnits. Den som hoppas att arbetstiden ska sjunka med tiden blir tyvärr besviken. Den genomsnittliga arbetstiden är i stort sett densamma men stiger till 54 timmar per vecka för bolag som funnits längre än 5 år. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera