Hoppa till innehållet

Spotify köpte svenska appbolaget för en halv miljard

Spotifys senaste uppköp blev ett av de dyraste hittills. Den portabla musikstudion Soundtrap – som 2016 omsatte under en miljon – kostade Spotify omkring 500 miljoner kronor, kan Di Digital avslöja.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto: Bloomberg/Joey Abrait

Börsaktuella Spotify gör i princip alltid sina affärer i det tysta. När streamingjätten köpte Stockholmsbolaget Soundtrap (NTL) i november kommunicerade bolagen ingen prislapp.

Nu framkommer det att Soundtraps värdering mer än fördubblades i samband med uppköpet.

Enligt uppgift till Di Digital betalade Spotify omkring 500 miljoner kronor för Soundtrap, som grundades 2013 och omsatte knappt 900 000 kronor under sitt senaste räkenskapsår.

Prislappen gör Soundtrap till ett av Spotifys dyraste förvärv hittills.

Daniel Ek har varit personligt engagerad i uppköpet, enligt en källa med insyn i processen.

Med Soundtraps molnbaserade mjukvara kan musiker spela in och skapa musik på distans. Spotify ser Soundtrap som en möjlighet för streamingtjänsten att stiga i värdekedjan och börja rikta sig direkt mot artister på ett nytt sätt, enligt uppgift till Di Digital.

Läs mer: Spotify bromsar in – kan skjuta på börsdebuten 

Soundtraps verktyg används bland annat i amerikanska skolor och har integrerats i Googles Chromebook-datorer. Startupbolaget värderades till dryg 200 miljoner kronor i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016. Bolaget hade vid förvärvet 35 anställda i Stockholm.

Bland Soundtraps största ägare fanns Industrifonden (NTL), ängelinvesteraren Lars Bergström (NTL) och grundarna Björn Melinder, Fredrik Posse, Per Emanuelsson och Gabriel Sjöberg.

”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, sade vd:n Per Emanuelsson i samband med affären.

På ägarlistan fanns också Truecaller-grundarna Nami Zarringhalam (NTL) och Alan Mamedi (NTL), Spotifys mångåriga finanschef Peter Sterky (NTL) och den tidigare Idol-jurymedlemmen Andreas Carlsson (NTL). Totalt hade Soundtrap tagit in drygt 70 Mkr i riskkapital.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten 

Spotify har köpt tio bolag de senaste två åren. Oftast rör det sig om strategiska förvärv där Spotify kommer över teknik eller personal som anses stärka bolaget på sikt.

”De nästa tio åren tror vi att det kommer att finnas otroligt många fler som kommer att skapa musik. Barriärerna för att skapa har blivit mycket, mycket lägre”, uppgav Daniel Ek i en intervju med TV4 2016.

Förvärvet av Soundtrap är Spotifys hittills tydligaste steg i riktningen som vd:n slog an i intervjun, en av få han har medverkat i på senare år.

För cirka fyra år sedan betalade Spotify knappt 500 Mkr för den amerikanska analystjänsten The Echo Nest. Under 2017 förvärvade Spotify bland annat blockkedje-bolaget Mediachain Labs och ljudtjänsten Sonalytic.

Det enda svenska förvärvet Spotify genomfört förutom Soundtrap är spellistetjänsten Tunigo, som Spotify köpte 2013.

Spotify är på väg till New York-börsen och väntas enligt de senaste uppgifterna listas i mars eller april. Streamingtjänsten är dubbelt så stor som huvudkonkurrenten Apple Music räknat i betalande prenumeranter.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering 

Spotify omsatte i fjol drygt 29 miljarder kronor med en förlust på cirka 5 miljarder kronor. För 2017 väntades omsättningen stiga med drygt 30 procent samtidigt som förlusten också ökar, enligt Di Digitals uppgifter.

Di Digital har sökt Soundtraps vd Per Emanuelsson och Spotify.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera