Annons

Så mycket förlorade investerarna på hajpade Tictail

Tictails grundare och vd Carl W Rivera.
Tictails grundare och vd Carl W Rivera. Foto: Oskar Omne.
Den hajpade svenska e-handelsplattformen Tictail köptes nyligen upp av den kanadensiska konkurrenten Shopify. Nu tyder det mesta på att bolaget blev en klar förlustaffär för flera kända investerare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När svenska Tictail grundades 2011 hade bolaget högtflygande planer om att ”bli världens mest använda och älskade e-handelsplattform”.

Bolaget blev snabbt omtalat och lyckades locka namnkunniga investerare som Balderton Capital och Creandum. Sammanlagt tog Tictail in 28 miljoner euro i riskkapital, enligt databasen Nordic Tech List, vilket motsvarar nästan 300 miljoner kronor i dagens penningvärde.

Men konkurrensen blev till slut för hård och i november 2018 slukades Tictail av den kanadensiska branschjätten Shopify. De finansiella detaljerna var sparsmakade i samband med att affären presenterades. 

“Shopify kommenterar inte enskilda förvärv, men vi förvärvar ibland företag för att föra särskild talang eller teknik till organisationen, för att komplettera och förbättra våra befintliga erbjudanden”, sa Shopifys kommunikationschef Sheryl So vid tillfället.

Läs mer: E-handelsplattformen Tictail köps upp och stängs ner 

Nu framgår det dock att köpeskillingen uppgick till drygt 17 miljoner dollar, motsvarande 159 miljoner kronor. Det skriver Shopify i sin årsredovisning för 2018 som skickats in till den amerikanska finansinspektionen SEC.

Tictails teknik värderades till knappa 13 miljoner kronor i samband med uppköpet, står att läsa i handlingarna, medan merparten av köpesumman i stället motiveras av värdet på den personal som nu ansluter till Shopify.

Di Digital har sökt Tictails vd och medgrundare Carl W Rivera för en kommentar.

Sedan tidigare har Tictail kommunicerat till sina kunder att plattformen kommer att stängas ner den 1 april 2019. I stället har de erbjudits att flytta sina produkter till Shopifys miljö.

Tictail är ett av flera svenska techbolag i USA som förlagt sin koncernmoder i Delaware, känt för sina låga skatter och milda företagsreglering. På grund av den begränsade insynen i delstaten är det oklart hur företaget stått sig finansiellt. Den svenska verksamheten gick däremot back 45,5 Mkr på en omsättning av 8,7 Mkr under 2017.

Läs mer: Skatteparadis – en fluga i techsektorn 

Bolaget grundades av svenskarna Carl W Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Ursprungligen var affärsidén att hjälpa vanliga människor starta en egen e-handel, men med åren breddades verksamheten till att även sälja produkter från andra företag.

Flera affärsänglar med kopplingar till Spotify har också investerat privata pengar i Tictail. Det handlar om musikjättens tidigare marknadsdirektör Sophia Bendz och den nuvarande produktchefen Gustav Söderström. Även Gustaf Alströmer, med ett förflutet som toppchef på Airbnb i Silicon Valley, återfanns på ägarlistan.

Ottawa-baserade Shopify börsnoterades under 2015. I dagsläget har deras plattform mer än 600 000 anslutna handlare från drygt 175 olika länder. Utöver det säljer Shopify också betalningslösningar till småföretag och konkurrerar med svenska Izettle.

Läs mer: Tictail säger upp en av åtta medarbetare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies