Annons

Så mycket gick H&M in med i haussade budbolaget

Budbees budbilar.
Budbees budbilar. Foto: Martina Huber
Under våren tog Budbee in ytterligare 50 miljoner kronor från ägarna H&M och Kinnevik. Nu kan Di Digital avslöja vem som betalade vad i affären.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av april stod det klart att klädjätten H&M och investmentgiganten Kinnevik sköt till 50 miljoner kronor i budbolaget Budbee.

Investeringen skulle gå till lansering i Nederländerna, meddelade bolagets vd Fredrik Hamilton. 

Ett år tidigare hade Kinnevik gått in med 80 Mkr i Budbee, även H&M hade sedan tidigare varit med och investerat i bolaget.

I och med den nya investeringen på 50 Mkr nådde bolaget en värdering på drygt 866 Mkr.

I den senaste emissionen visar det sig att det är Kinnevik som drar det stora lasset. 

Av de nästan 50 Mkr som Kinnevik och H&M investerade, stod Kinnevik för hela 45,5 Mkr medan H&M köpte aktier i nyemissionen för 1.6 Mkr. Det visar handlingar från Bolagsverket.

Aktiepriset sattes till 4619 kronor per aktie. Det innebar också att Kinnevik gick från en ägarandel på 21,7 procent till att inneha dryga 24 procent. Enligt Kinnevik är andelen värd 224 Mkr. 

H&M:s innehav är betydligt lägre, klädbolaget äger omkring strax under 4 procent av budfirman, ett värde på nästan 35 Mkr.

2017 omsatte Budbee 34 Mkr med en förlust på 17 Mkr. 

Läs mer: Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer