Hoppa till innehållet

Så mycket gick Snap upp under första börsdagen

Snapchats moderbolag Snap gjorde en stark första dag på börsen. Aktien gick upp med 44 procent över teckningskursen.

Snaps grundare Bobby Murphy och Evan Spiegel gjorde en rejäl hacka i börsintroduktionen.
Snaps grundare Bobby Murphy och Evan Spiegel gjorde en rejäl hacka i börsintroduktionen.Bild: TT/Richard Drew

Det märktes att marknaden har varit svältfödd på aktier i ett techbolag med en konsumenttjänst när Snap gjorde börsdebut på torsdagen. Aktien steg direkt till 24 dollar,  från introduktionskursen på 17 dollar som sattes på onsdagen.

Under börsdagen var kursen uppe och vände på över 50 procent upp. Vid börsens stängning på torsdagkvällen landade aktien på knappt 24,5 dollar, en ökning med 44 procent.

Vid börsintroduktionen sålde Snap 200 miljoner aktier till ett värde av 3,4 miljarder dollar, motsvarande runt 31 miljarder kronor. De som fick möjlighet att vara med på det tåget var en begränsad grupp med utvalda investerare och välbärgade personer.

Befintliga investerare realiserade delar av sina innehav i noteringen. Till exempel sålde Mitchell Lasky, partner i riskkapitalbolaget Benchmark, över 10 miljoner aktier för 181,8 miljoner dollar, motsvarande över 1,6 miljarder kronor, enligt CNBC.

De två grundarna, Evan Spiegel och Bobby Murphy, passade också på och sålde akter till teckningspriset för 272 miljoner dollar var, motsvarande nära 2,5 miljarder kronor.

Läs också: Snap rusar i börsdebuten

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera