Hoppa till innehållet

Så mycket kostar det att boka Teslas nya Model 3

Glöm provkörning, tydlig prisinformation och en fast leveranstid. Den som vill köpa Teslas nya Model 3 får betala 10 000 kronor i förväg, men det är oklart vad bilen kostar och när den kommer. Ändå köar folk i Sverige.

Teslas vd Elon Musk vid lanseringen av Model 3 i mars 2016 i Hawthorne, Kalifornien.
Teslas vd Elon Musk vid lanseringen av Model 3 i mars 2016 i Hawthorne, Kalifornien.Foto: Justin Prichard

Hittills har 450 000 personer i världen tecknat sig för den nya Teslan, men hur många det rör sig om i Sverige vill företaget inte berätta. Tesla-bilarna har hittills sålts till de riktigt rika, som kan lägga upp mot en miljon kronor på att manifestera sin teknikinriktade miljömedvetenhet. Nu är det dags för bredare folklager.

Tibor Blomhäll är en av de hängivna, som reserverat sin Model 3 redan innan den överhuvud taget fanns att se i verkligheten.

”Du tänker nog samma sak som frugan: "Du är inte klok!" Men jag tror att det är en klok investering. Elbilar är framtiden”, säger han.

Han har för första gången fått se sin bil, efter att ha köat bland ett trettiotal andra entusiaster innan Teslabutiken i Solna öppnade på onsdagsmorgonen.

”Nu har jag sett bilen i verkligheten. Det var värt att vänta på”, säger Tibor Blomhäll.

Priset är ännu inte satt på den svenska marknaden, berättar Maria Lantz på Tesla Sverige. Bilen ska i USA kosta från 35 000 dollar, vilket motsvarar 319 000 kronor, men då är inte tull, moms eller frakt inräknat, och inte heller den eventuella miljöpremie som staten betalar.

Först till årsskiftet blir det klart vad Model 3 kommer att kosta i Sverige. Men den som reserverar en bil får lägga upp 10 000 kronor i reservationsavgift.

”Skatt och momssatser skiljer sig åt, så vi kan inte säga vad den kommer att kosta här ännu. Men om man inte köper bilen så får man tillbaka dem, det är en deposition”, säger Maria Lantz.

Läs mer: Elon Musk: Elscootrar saknar värdighet 

Tesla låter för närvarande inte heller någon intresserad kund provköra bilen i Sverige.

Den som tecknar sig för en ny Model 3 får också ha tålamod. Bilarna börjar levereras i Europa först under nästa år, och då efter kötid. Det kan ta upp till 18 månader innan man får ratta sin nya bil.

Tesla beskriver sig som ett "missionsdrivet" företag, som säger sig vilja förena miljöhänsyn med bilism. Ett helt nytt sätt att hålla sig med bil, ett framtidskoncept med sikte på bildelning och självkörande bilar, enligt Maria Lantz.

”Det är en helt ny teknologi, bilarna är uppkopplade och uppdateras på natten. Bilarna diagnosticeras och kan till och med repareras via uppdateringar”, säger hon.

Hon jämför bilarna med mobiltelefoner, som kan få nya funktioner efter en nattlig uppdatering. Men en bil är inte en telefon – den måste ha ratt och hjul och kunna rulla på vägarna.

”Reparationerna gäller förstås inte hårdvaran, säger hon. Men Teslas Mobile Service kan ge kunderna service där de befinner sig.”

Är Tesla mer en rörelse än en bilmodell?

”Nej, inte med 450 000 som reserverat bilen, varav 325 000 gjorde det under den första veckan. Tesla har nöjda kunder.”

Frågan är vem den typiske Teslakunden är. De som köat inför lanseringen är uteslutande medelålders män, någon med telefonen i selfiepinne framför sig.

”Det är många kvinnor som intresserat sig för Tesla, och många i Norrland där man kör mycket och vill köra utan utsläpp”, säger Maria Lantz.

TT / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera