Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 Mkr i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.
Grundaren Johan Attby har skapat en tjänst som idag används av över 1,5 miljoner fiskeintresserade världen, för att dela bilder och fisketips med varandra.
Klart är att tjänstens snabba tillväxt kostar rejält med pengar. År 2015 redovisar Fishbrain en blygsam omsättning på 334 000 kronor och en samlad förlust på 22,8 Mkr.
Bolagets kostnader, på drygt 23 Mkr, är mer än dubbelt så höga som året innan, då motsvarande siffra landade på 10,9 Mkr. Fishbrain hade vid årets slut drygt 55 Mkr kvar i kassan.
Enligt Fishbrains grundare och vd Johan Attby är resultatet helt i linje med bolagets långsiktiga plan. Merparten av kostnaderna har gått till personal, utveckling och marknadsföring av Fishbrain-appen, säger han. Bolaget har idag ett drygt 20-tal anställda.
“Vi följer vår plan. Nu har vi ett bra team på plats. Nu gäller det att exekvera”, säger han.
För ett par månader sedan lanserade Fishbrain sin första premiumtjänst för betalande användare, vilket Di Digital tidigare rapporterat om. Premiumversionen av appen kostar ungefär 50 kronor i månaden och ger bland annat användaren Fishbrains såkallade Big Fish Forecast, en prognos om vilka tider som är bäst för den som vill fånga fiskar av en viss art. Prognosen bygger på data från Fishbrains användare i kombination med maskininlärning.
Intäkterna under 2015 kommer i huvudsak från olika pilottester som Fishbrain gjort tillsammans med Apple och Google.
Det gäller att bevisa affären nu.
Bolagets premiumtjänst har nu funnits ute i drygt tre månader, men Johan Attby vill ännu inte avslöja några resultat.
“Jag vill inte gå ut med siffror riktigt än. Det kommer jag bara få äta upp om det ser annorlunda ut längre fram. Men resultaten vi har är väldigt lovande”, säger han.
“Man gör ett väldigt bra jobb om man kan konvertera 10 procent av den aktiva användarbasen till betalande användare. Vi är inte riktigt där än, men det går åt rätt håll”, fortsätter han.
Med dagens användarunderlag skulle en konverteringsgrad på 10 procent innebära 150 000 betalande användare, eller intäkter på minst 90 Mkr om året.
Di Digital har i flera artiklar rapporterat om riskkapitalets minskade riskaptit, och om hur investerarnas nu ställer betydligt högre krav på fungerande affärsmodeller än tidigare.
Flera startupbolag, bland andra telefonboksappen Truecaller, arbetar nu hårt för att ställa om sina verksamheter mot lönsamhet snarare än aggressiv tillväxt.
Johan Attby håller med om att investerarnas krav har skruvats upp under det senaste året. Stadiga intäktsströmmar från användarna kommer vara avgörande inför Fishbrains nästa kapitalanskaffning, säger han.
Han räknar med att Fishbrain kommer behöva ta in nytt riskkapital vid mitten av 2017, det vill säga om drygt ett år.
“Det gäller att bevisa affären nu. Jag tror det skulle vara svårt för oss att få in mer pengar bara på användartillväxt”, säger han.
Mer om Fishbrain i veckans Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/nedatrundorochnedlaggningar
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.