Hoppa till innehållet

Så mycket pengar brände Fishbrain i fjol

Det snabbväxande sociala nätverket Fishbrain plöjde ned över 23 miljoner kronor i utveckling och tillväxt i fjol, kan Di Digital avslöja. Siffrorna är helt enligt plan, enligt vd och grundare Johan Attby.

Johan Attby, Fishbrains vd och grundare
Johan Attby, Fishbrains vd och grundareFoto: Joey Abrait

Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 Mkr i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.

Grundaren Johan Attby har skapat en tjänst som idag används av över 1,5 miljoner fiskeintresserade världen, för att dela bilder och fisketips med varandra. 

Klart är att tjänstens snabba tillväxt kostar rejält med pengar. År 2015 redovisar Fishbrain en blygsam omsättning på 334 000 kronor och en samlad förlust på 22,8 Mkr. 

Bolagets kostnader, på drygt 23 Mkr, är mer än dubbelt så höga som året innan, då motsvarande siffra landade på 10,9 Mkr. Fishbrain hade vid årets slut drygt 55 Mkr kvar i kassan. 

Enligt Fishbrains grundare och vd Johan Attby är resultatet helt i linje med bolagets långsiktiga plan. Merparten av kostnaderna har gått till personal, utveckling och marknadsföring av Fishbrain-appen, säger han. Bolaget har idag ett drygt 20-tal anställda. 

“Vi följer vår plan. Nu har vi ett bra team på plats. Nu gäller det att exekvera”, säger han.

För ett par månader sedan lanserade Fishbrain sin första premiumtjänst för betalande användare, vilket Di Digital tidigare rapporterat om. Premiumversionen av appen kostar ungefär 50 kronor i månaden och ger bland annat användaren Fishbrains såkallade Big Fish Forecast, en prognos om vilka tider som är bäst för den som vill fånga fiskar av en viss art. Prognosen bygger på data från Fishbrains användare i kombination med maskininlärning.

Intäkterna under 2015 kommer i huvudsak från olika pilottester som Fishbrain gjort tillsammans med Apple och Google. 

Det gäller att bevisa affären nu.

Bolagets premiumtjänst har nu funnits ute i drygt tre månader, men Johan Attby vill ännu inte avslöja några resultat. 

“Jag vill inte gå ut med siffror riktigt än. Det kommer jag bara få äta upp om det ser annorlunda ut längre fram. Men resultaten vi har är väldigt lovande”, säger han. 

“Man gör ett väldigt bra jobb om man kan konvertera 10 procent av den aktiva användarbasen till betalande användare. Vi är inte riktigt där än, men det går åt rätt håll”, fortsätter han. 

Med dagens användarunderlag skulle en konverteringsgrad på 10 procent innebära 150 000 betalande användare, eller intäkter på minst 90 Mkr om året.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om riskkapitalets minskade riskaptit, och om hur investerarnas nu ställer betydligt högre krav på fungerande affärsmodeller än tidigare. 

Flera startupbolag, bland andra telefonboksappen Truecaller, arbetar nu hårt för att ställa om sina verksamheter mot lönsamhet snarare än aggressiv tillväxt.  

Johan Attby håller med om att investerarnas krav har skruvats upp under det senaste året. Stadiga intäktsströmmar från användarna kommer vara avgörande inför Fishbrains nästa kapitalanskaffning, säger han. 

Han räknar med att Fishbrain kommer behöva ta in nytt riskkapital vid mitten av 2017, det vill säga om drygt ett år. 

“Det gäller att bevisa affären nu. Jag tror det skulle vara svårt för oss att få in mer pengar bara på användartillväxt”, säger han.

Mer om Fishbrain i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/nedatrundorochnedlaggningar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera