Coronavirusets framfart över världen präglar nu nyhetsflödet och driver börskurserna nedåt.
Sedan årsskiftet har viruset nämnts 33 117 gånger i svensk talmedia. Det visar en analys som mediebevakarna All Ears för Di Digitals räkning har gjort över svenskspråkiga Youtube-kanaler, poddar, radio och tv-sändningar.
”Det är långt mer än andra omtalade samtidsfenomen. Antalet omnämnanden av coronaviruset de senaste fyra veckorna liknar inget vi sett i All Ears historia”, säger Tor Rauden Källstigen som är vd på bolaget som genom sin mjukvara har analyserat talmedia sedan 2016.
Hittills i år har viruset nämnts drygt 35 gånger mer än klimataktivisten Greta Thunberg, 15 gånger mer än statsminister Stefan Löfven och fem gånger mer än USA:s president Donald Trump.
”Inte ens de breda begreppen 'klimat' och 'miljö' med 29 122 omnämnanden tillsammans slår coronaviruset i omfattning”, säger Tor Rauden Källstigen.
Han konstaterar att en tidig kulmen i intresset nåddes i slutet av januari för att sedan klinga av mot mitten av februari. Sedan tog det fart igen.
”Allt eftersom viruset började spridas även utanför Kina mot slutet av samma månad, så ökade också intresset för sjukdomen i svenska talmedier”, säger han.
Bara de senaste 30 dagarna – räknat från 12 mars – har antalet omnämnanden nästan trefaldigats till 24 036 stycken.
Även i mediebevakaren Retrievers arkiv över svensk tryckt press är antalet träffar för viruset betydligt högre än för exempelvis Donald Trump och Stefan Löfven. Sedan årsskiftet har sjukdomen omskrivits 25 252 gånger.
All Ears som i fjol tog in 5 miljoner kronor i en finansieringsrunda har bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Toyota och Max i kundlistan.
”Vi ser nu ett ökat intresse från företag som behöver få reda på vad som sägs om deras åtgärder för att stävja viruset”, säger Tor Rauden Källstigen.
Läs även: Riskkapitalnestorn: Oron nu liknar Lehman-kraschen 2008