Hoppa till innehållet

Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Coronaviruset totaldominerar i svensk talmedia och omnämns nu 35 gånger oftare än exempelvis Greta Thunberg. Det visar unik data som Di Digital har tagit del av.

Kollage: En digital illustration av viruset covid-19, och Tor Rauden Källstigen som är vd för talanalysbolaget All Ears.
Kollage: En digital illustration av viruset covid-19, och Tor Rauden Källstigen som är vd för talanalysbolaget All Ears.Foto: Jesper Frisk/Kollage

Coronavirusets framfart över världen präglar nu nyhetsflödet och driver börskurserna nedåt. 

Sedan årsskiftet har viruset nämnts 33 117 gånger i svensk talmedia. Det visar en analys som mediebevakarna All Ears för Di Digitals räkning har gjort över svenskspråkiga Youtube-kanaler, poddar, radio och tv-sändningar.

”Det är långt mer än andra omtalade samtidsfenomen. Antalet omnämnanden av coronaviruset de senaste fyra veckorna liknar inget vi sett i All Ears historia”, säger Tor Rauden Källstigen som är vd på bolaget som genom sin mjukvara har analyserat talmedia sedan 2016.

Hittills i år har viruset nämnts drygt 35 gånger mer än klimataktivisten Greta Thunberg, 15 gånger mer än statsminister Stefan Löfven och fem gånger mer än USA:s president Donald Trump.

”Inte ens de breda begreppen 'klimat' och 'miljö' med 29 122 omnämnanden tillsammans slår coronaviruset i omfattning”, säger Tor Rauden Källstigen.

Han konstaterar att en tidig kulmen i intresset nåddes i slutet av januari för att sedan klinga av mot mitten av februari. Sedan tog det fart igen.

”Allt eftersom viruset började spridas även utanför Kina mot slutet av samma månad, så ökade också intresset för sjukdomen i svenska talmedier”, säger han.

Bara de senaste 30 dagarna – räknat från 12 mars – har antalet omnämnanden nästan trefaldigats till 24 036 stycken.

Även i mediebevakaren Retrievers arkiv över svensk tryckt press är antalet träffar för viruset betydligt högre än för exempelvis Donald Trump och Stefan Löfven. Sedan årsskiftet har sjukdomen omskrivits 25 252 gånger.

All Ears som i fjol tog in 5 miljoner kronor i en finansieringsrunda har bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Toyota och Max i kundlistan.

”Vi ser nu ett ökat intresse från företag som behöver få reda på vad som sägs om deras åtgärder för att stävja viruset”, säger Tor Rauden Källstigen.

Läs även: Riskkapitalnestorn: Oron nu liknar Lehman-kraschen 2008

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera